kan inte slappna av
19.11.2013
Jag känner mig typ alltid stressad/spänd. Fast jag bara sitter stilla så kan jag inte slappna av hur jag än försöker. Jag vet inte vad det beror på men det har pågått ganska länge. Och det känns som att jag har en klump i magen. Ibland är det väl för att jag är nervös också. Det har nu också blivit då att jag är stressad gör att jag är stressas, för man har ju hört att man kan få hjärtsjukdomar om man stressar. Det känns också som att jag har hög puls hela tiden. Det är som att jag hela tiden är beredd på att något ska hända. Hur kan jaglära mig att slappna av och leva i nuet?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.11.2013
Hej!
Förlååååååt att det tagit så länge för oss att svar! Här är sådan rusning nu med dubbelt så många frågor som vanligt och samtidigt mindre personal än normalt. Men hoppas du haft tålamod med oss och hoppas du ändå får hjälp av det här svaret.
Att slappna av är svårt när man, som det brukar sägas på österbottniska, är "opp i varv". Vissa har lättare att slippa ner i varv igen, lugna ner sig och slappna av, medan andra bara går högre och högre upp i varv och kan ha väldigt svårt att slippa ner i varv själv. Det finns tex de som kroppen säger stopp för när de är för upp i varv, tex vissa småbarn börjar gråta för något litet och gråter sedan ur sig stressen och vissa unga och vuxna får migrän eller magknip så att de måste lägga sig. Många blir redigt förkylda när de gått för länge på för höga varv. Det här med att gå på för höga varv börjar nästan vara en folksjukdom, det är inte bara unga kvinnor i karriären som bränner ut sig numera utan även vanliga gymnasie-elever och till och med lågstadie-elever med aaaaalldeles för full fritid kan visa ordentliga utmattningssymptom.
Här på Decibel har vi under tidigare månaders teman om Stress och Sömn samlat ihop en maaassa tips på hur man varvar ner, slappnar av, minimerar stress osv. Så när du läst här så gå och kolla de sidorna, där finns alltså hjälp att få.
Men fundera också på hurudan just du är som människa. Det kan hända att du måste pröva lite olika saker innan du hittar de metoder som passar just precis för dig. Vissa människor slipper ner i varv genom att tvinga sig själva att slappa i soffan en hel kväll, medan andra bara får mera myror i baken av det. Vissa måste slå på en boxningssäck eller kudde för att få ur sig adrenalinet som samlats i kroppen, medan andra bara känner sig löjliga då. Vissa måste gråta ur sig stressen, medan andra måste skrika och härja. Vissa funkar yoga och avslappningsövningar jättebra på medan andra måste ut och springa allt vad de orkar så länge de orkar. Vissa måste ta paus från vardagen och resa någonstans medan andra tycker att resande bara ger ännu mera stress... Se, det är inte så lätt att hitta exakt rätt råd åt exakt just dig. Men ofta vet man nog kanske innerst inne både vad stressen beror på och vad man borde göra för att slippa ner i varv igen. Tex så lider många unga av FOMO, Fear of Missing Out, alltså att man ska missa något kul som händer ifall man inte är med där det händer hela tiden. Den typen av människor kan tex absolut inte sitta hemma en lördagkväll utan att få panik eller klättra på väggarna och den typen borde alltså öva sig på att vara ensam med sig själv och njuta i eget sällskap.
Så börja pröva de tips vi har och funkar absolut ingenting så skriv in igen, så ska vi utmana våra psykologer/kuratorer att komma med ännu flera tips :)
Så luuuuuugn, andas  iiiiiin, andas uuuuuuuuuut ;D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena