Kliar!
11.05.2020
Vad ska jag göra? Det kliar i mitt underliv heela tiden. Alltså inte i något ”hål” utan liksom högre upp på höger sida av dendär saken som sticker ut. (Kan inga namn). Jag dushar regelbundet och har inte haft samlag eller något sånt. När jag har mens kliar det typ mer. Men fast jag inte har kliar det ändå. Det har kommit lite blod därifrpn också, som att det är ett sår. Kan jag göra något? Får jag klia? Jag vill inte gå till skolsyster eller ungdomsmottagning eller liknande. Tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.05.2020
Hej,
På basen av det du skriver låter det som att du antingen har en svampinfektion eller att bakteriefloran i underlivet är fel. Har du märkt att du skulle ha mer flytningar än tidigare? Om du har tjocka och vitaktiga/gryniga flytningarna så tyder det på svampinfektion.Om du inte har märkt några flytningar så tror jag helt enkelt att det är pH värdet som är fel.
Underlivet är på sätt och vis ganska känsligt. Då man har mens och använder binda så leder det till att temperaturen hela tiden är lite högre och att det är lite fuktigare än normalt eftersom bindorna oftast är så plastiga att luften inte kan cirkulera. Så det är ganska vanligt att man kan uppleva mer klåda i underlivet då man har mens. Det att bakteriefloran/pH värdet är fel innebär helt enkelt att fel sorts bakterier börjar växa och att det leder till klåda.
Det du nu kan göra själv är att tvätta ditt underliv enbart med vatten (aldrig tvål i underlivet!) och bara en gång om dagen, att använda trosor av bomull (inte strings) och att sova helt utan trosor. Tanken är att undvika att det blir för varmt eller instängt - underlivet behöver frisk luft för att må bra. Från apoteket kan man receptfritt köpa mediciner som kan hjälpa, t.ex. Vagi-C eller Vagi-Care. Dessa är vagitorier - alltså en tablett som du lägger in i slidan då du går och lägger dig på kvällen. Det finns också en salva som heter Vagisan som kan hjälpa. OM det är så att du märkt av vita/gryniga flytningar och att vi därför kan misstänka svampinfektion kan du köpa en salva som heter Canesten. Mjölksyratabletter via munnen kan också vara bra, och att undvika att äta stora mängder socker. Om ni har babyolja hemma (t.ex. Liberos babyolja) så kan du smörja med den.
Det låter inte oroväckande, men jag förstår att det är irriterande. Undvik att klia dig eftersom risken är stor att huden går sönder och du får små sår - som i sin tur ökar mängden "fel" bakterier.  Försök att följa dessa råd under en vecka eller två så tror jag att problemen kommer att minska. Det löser sig knappast över en natt men blir antagligen bättre på några dagar. Om det skulle fortsätta så får vi fundera vidare.
Kram
Tessi