Knä problem!
24.03.2016
Hej,
Nu e de så att mitt knä har krånglat sen jag var och åkte
Slalom veckan före sportlovet. Vet inte riktit vad som hände eftersom jag kände av smärtan i knät först när jag kommit ner till liften, vi det laget kunde jag dock knappt stödja på benet.
Åkte dock vidare efter en liten paus...(vilket kanske int va jätte bra )
Efter de har det varit redigt blått under knäskålen samt på yttre sidan. Lite svullet, men inte såå farligt.
Medan jag haft knät tejpat med kinetiskt tejp funkar det bra att göra det mesta normalt, men genast jag inte har knät tejpat och hamnar i en lite vridning tar det riktigt ont i hela knät.
Efter jag gjort något mer påfrestande värker knät mycket. Böja går i flesta fall bra men exempelvis då jag sitter och lyfter upp benet från golvet tar det super ont... Och att stå på knä på bart golv är det inte ens frågan om!
Ibland vid värk så spänner det även över hela knät/knäskålen.
Frågan är nu alltså; har ni någon aning om vad som kan vara fel!?
Blir aningen tokig men har liten för hög smärtgräns och allmänt leidon av sjukvården för att ha pallra mig iväg till läkare i ett tidigare skede...
Tycker bara att om det skulle vara korsbanden skulle det vara sjukare, och mer svullet?
Samma sak med ledbanden, men rätta mig om jag har fel :)
Därav kmr jag int riktigt på fler saker som skulle kunna framkalla symtomen...
Vore super tacksam för svar!
Glad påsk!
Duracellkaninen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.03.2016
Hej.
Jag håller med Liselott. Nu skall du ringa till hvc och boka en läkartid för du behöver gå och visa upp ditt knä. Vad det är som är fel i knät har jag svårt att uttala mig om såhär på basen av det du skriver, så nu får du helt enkelt ta tag i saken och boka en tid.
Kram
Tessi
Hej Duracellkaninen!
Äsch, nu jobbar Tessi inte mer den här veckan på Decibel, så du måste troligen vänta på svar till nästa vecka. Jag har ändå en känsla av att det ändå vore bäst att visa upp den för någon på HVC, i skolan eller till och med vid akuten. Som du säger, så kan det bli värre ifall du anstränger det - och fastän du har det tejpat så ansträngs det ju nog ändå, eller hur. Du har haft problem ett tag nu, så helt klart har det svårt att läka av sig själv, vad det än är, så inte värt att vänta på att problemet bara ska försvinna av sig själv. Kanske dags att låta förnuftet styra - istället för smärttröskeln och lejdon ;)?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott