Knöl
03.05.2019
Hej! Jag är en 21årig pojke. Har nyligen märkt att jag har fått nån slags knöl ovanför mitt vänstra öga. Den syns inte utifrån och är inte röd eller något. Man känner bara att det är ojämnt där och sticker ut lite. Den går att röra på och känns lite "strålande" i huvudet när man klämmer på den. Kan oxå tillägga att jag har varit stressad och rastlös den senaste tiden.
Vad kan det här vara? Har läst mycket om likanande och det finns ju fettknölar och lymfkörtlar och sånt? Är lite orolig för hudcancer eller liknande oxå. Borde jag kolla upp med läkare? Kalle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2019
Hej.
Eftersom jag inte vet hur stor knölen är så är det inte helt lätt att svara på din fråga. Det första som slår mig är att det helt enkelt är en djupt liggande finne eller en inflammerad talgkörtel eller hårsäck. Ibland kan de sitta ganska djupt under huden och då kommer de liksom inte upp till utan utan blir mer som en liten boll under huden.
Men om knölen är större än så, eller om du inte tror att det är en hårsäck/talgkörtel/finne så tycker jag att du skall ringa till hvc och gå och visa upp den för en sjukskötare som kan ta ställning till om det är någonting som borde visas för en läkare.
Jag tror inte att det är någonting allvarligt, men om  det är någonting som oroar dig så är det bättre att åka o visa upp den.
Kram
Tessi