Knöl
29.04.2015
Hej! Jag har fått en liten sorts knöl precis vid ändtarmsöppningen. Ska jag kolla upp det hos en läkare fastän jag inte har några symptom?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.04.2015
Hejsan! Kan du ha fått en hemorrojd? Med symtom antar jag att du menar att den inte är sjuk? Följ med läget lite och självklart om den blir sjuk eller kommer blod/var ur den så behöver du visa upp för en läkare.
Hemorrojder kan uppkomma om man har hård mage, sitter mycket och ibland vet man inte riktigt varför. Det rekommenderas att man ökar på sitt fiberintag och försöker hålla avföringen mjuk i åtminstone 6 veckor och förhoppningsvis ska hemorrojden ha försvunnit under den tiden.
Du kan läsa mera om hemorrojder här. Observera att det här är en rikssvensk sida. Ifall det här inte stämmer in borde du nog kolla upp vad det är hos en läkare.
Med vänlig hälsning, Annika          barnmorska - hälsovårdare