knöl under armen
14.04.2015
Hej!
Jag har en liten knöl under armen. Jag vet inte vad det är för något. Jag har haft den i flera månader nu. Den gör inte ont eller något. Vet ni vad det kan vara?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.04.2015
Hej! Kan det vara en lymfkörtel du har hittat? Du berättar inte om du har varit ex förkyld eller liknande men ofta svullnar lymfkörteln till vid liknande och svullnaden kan vara där i flera veckor. Ifall du rör på den ofta så ilsknar den ytterligare till och kan bli ännu större. Lämna den ifred! :) Känn högst en gång i veckan på den så du märker att den minskar sakta men säkert i storlek. Ifall lymfkörteln blir större än 2 cm i diameter rekommenderas det att man visar upp den åt sjukskötare/läkare.
Vid infektion/virus i kroppen utsöndrar lymfkörtlarna antikroppar, ökar i storlek och kan kännas lite ömma. Ofta ökar de i storlek från risgrynsstorlek till ärtstorlek.
Du berättar inte ifall du rakar dej under armarna eller inte. Det kan ju tänkas vara en inflammerad hårsäckskörtel också. Ofta påminner de lite mera om finnar och är ytligare än lymfkörteln.
Ifall du är bekymrad kan du gärna visa upp den åt skolhälsovårdaren. Det är lättare att sätta en exakt diagnos när man ser knutan framför ögonen än via text...
Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare