Knölar på halsen
20.10.2015
Hej!
Jag märkte för ett tag sedan en liten, rörlig, avlång knöl utanpå adamsäpplet. Den gör inte ont eller så och den har antagligen vart där i ett halvår eller mer (TROR JAG). Min bror antar att det bara är en tjock blodåder eller nåt men jag tror inte att han hann känna på den ordentligt. Om den har blivit större så har den nog inte blivit mycket större för att när jag upptäckte den så hade jag mer fett under hakan som kan ha hindrat mig från att känna den så som jag gör nu.
Nyligen så kände jag även två stycken knölar under varsin sida av käkbenet (de spetsiga delarna av käkbenet). Den vänstra knölen har hela tiden varit lättast att känna. Jag har alltid kunnat känna den andra men det har varit mycket svårare. Jag borde kanske nämna att de två knölarna jag skrev om nu, också är rörliga.
Är orolig att det är cancer-symptom?! Borde jag gå till skolsköterskan med det? itsmetheanonymous

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2015
Hej.
Jag kan inte med sökerhet svara på vad dina knölar är eftersom jag inte kan undersöka dig. Många av knölarna på halsen, runt käken och i nacken är lymfkörtlar, och de brukar t.ex. bli större om man är/har varit förkyld, och kan förbli svullna ett bra tag efteråt. Jag tycker att du skall tala med din skolsköterska om saken. Jag tror inte att det är cancer så du behöver nog inte oroa dig, men för att du skall kunna slappna av så är det nog bra om du blir undersökt. Och om det är någonting som verkar konstigt så kan din skolsköterska skicka dig vidare till en läkare.
Ingen fara vännen, det ordnar sig.
Kram
Tessi