Köldskador
11.04.2020
Hej! För någon vecka sen var jag ut och tränade i några timmar, det var typ 5-6+ Grader när jag åkte så därför tog jag inte så mycket kläder på mig men sen efter nån timme så blev de iskallt om fötterna...( jag har från förra året förfrysit vristerna också) och dom blev helt röda och jag kände inte längre mina fötter. Då jag kom hem så gick ja i bastu men ingenting hjälpt men efter 4h kom känseln tillbaka, nu är de 2 veckor senare och mina vrister och fötter värker KONSTANT och på vristerna har jag ingen känsel men de värker ändå hela tiden så sen dess har jag gått med ullsockor med hopp om att det ska hjälpa men det hjälper inte. Va ska ja göra??!! Ja vågar inte säga till min mamma heller för hon säger hela tiden att jag måste lägga på mig kläder då de e kallt annars kanske man måst amputera bort delen man har förfrusit och det vill jag absolut inte så finns det något jag kan göra själv mot mina fötter? Jag vill ju inte behöva operera bort dom bara för att jag var dum i huvudet och inte lag på mig mera kläder!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.04.2020
Hej,
Det är nog jättesvårt för mig att uttala mig om saken då jag inte har någon möjlighet att undersöka dig. Jag tycker absolut att du skall boka tid till en läkare och gå och visa upp fötterna/vristerna. Jag förstår att du känner dig tveksam till att berätta om saken för din mamma - och det behöver du inte nödvändigtvis göra innan du besöker läkaren heller. Med tanke på din ålder så kan du boka läkartiden själv utan att dina föräldrar behöver blandas in. Men personligen tror jag ändå att ärlighet lönar sig. Det värsta hon kan säga är väl ungefär "vad var det jag sade?" - och NU vet du ju att du inte skall göra om det.
Ring till hvc och boka en tid till läkare eller till en sjukskötare så att du får gå och visa upp fötterna.
Kram
Tessi