Konstig känsla
17.11.2013
Hejj Decibel!
Jag har en ganska konstig fråga...
Ibland ligger jag i sängen med ett kramisdjur som är ganska stort och låtsas att jag har sex! Är det normalt?
(jag har byxorna på, jag gör det bara snabbt)
När jag har gnuggat en par gånger mellan benen...(kom ihåg att jag har byxorna på mig!)Så får jag en underlig men jättejättejätteskön känsla. Vad beror det på? Jag gör det bara för den där känslan den är så sköön! :)
Tack för svar! kommerintepånågon

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
25.11.2013
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar, här är väldigt rusning på frågor just nu! Hoppas du haft tålamod med oss och inte dissar oss som långsamma nu ;) Men nu ska vi svara!
Nedå, det var inte alls någon konstig fråga, för vi gissar faktiskt att rätt många tjejer någon gång har tryckt sig mot en kudde eller gosedjur och kännt en skön, pirrande känsla! Det här brukar hända i början av puberteten, för då vaknar oftast både sexlusten och nyfikenheten på sex. Det händer en massa saker i hjärnan och i kroppen, bland annat på grund av de könshormoner som sätter igång i början av puberteten. De gör både så att flickkroppen börjar utvecklas mot att bli kvinna (bröst, höfter, flytningar, hår mellan bennen osv) och så börjar hjärnan fundera på det här med sex. Då kan man bli pirrig i kroppen, det kan kännas skönt och varmt mellan bennen, man kan bli våt i underlivet - ja man blir kåt (tänd, sexuellt upphetsad) helt enkelt. Ofta har man då liksom lust på något som man inte riktigt kan sätta fingret på vad det är man vill ha. Eller så tänker man helt medvetet på sex och dagdrömmer och fantiserar om det.
Så småningom brukar de flesta byta ut gosedjuret eller kudden mot sina egna fingrar och börja utforska sig själva och smeka sig själva i underlivet så att det känns riktigt skönt - och det kallas att onanera. Alla onanerar på lite olika sätt, huvudsaken är att det känns skönt, så man får pröva sig fram. Att onanera är också ett bra sätt att lära känna sin egen kropp på och absolut inget man behöver skämmas för.
Så fortsätt du bara att utforska dig själv! Och fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över - det finns inga konstiga frågor!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena