kosten!
01.03.2016
Vad skall jag göra när magen är orolig mest hela tiden. Jag äter MYCKET hälsosamt väldigt lite eller egentligen inget socker förutom naturligt förekommande socker. Äter väldigt proteinrikt och kanske i mindre utsträckning av kolhydrater/fett, men äter nog även det. Jag tränar aktivt åtminstone 1-2ggr/dag allt från styrketräning till lätta återhämtningspass och löprundor.
Älskar bönor, linser, ärtor men märker att det blir svårt för kroppen att bryta ner det, alltid efteråt blir jag så gasig i magen. Sojabönor är lite bättre. Mjölk kan jag inte röra det är nog färdigt och mjöl blir jag galen av också. Ibland när jag unnar mig något gott så brukar jag ta med sötningsmedel stevia i och det är RIKTIGT problematiskt för maten, hur skall jag få i ordning magen. Kan tillägga att jag inte röker, dricker alkohol eller har enligt mig inte en stressig vardag!

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
03.03.2016
Hej,
Irriterande är bara förnamnet då magen krånglar, det påverkar ju hela livet. Det är väldigt svårt att hjälpa någon med magproblem eftersom det är väldigt individuellt vad som passar ens mage.
Jag skulle även vilja ha lite mer info. Vilka symptom du har och om du har genomgått någon undersökning? Kanske du ha fått irriterad tarm som diagnos, dvs IBS? Har du inte kontaktat vården ang din mage så ska du genast göra det.
För att få balans på magen gäller ett välbalanserat liv, dvs att du lever regelbundet då det gäller både kost och sömn. Viktigt att du äter ca var tredje timme och inte hoppar över någon måltid. Viktigt också att du oftast lägger dig samma tid på kvällarna. Små saker som har positiv effekt på magen.
Överlag kan du äta det mesta men ska förstås undvika det du märker att du blir sämre av. Men man kan inte plocka bort livsmedel ur sin kost utan att tänka på att näringsintaget kan förändras. Att undvika socker är ju ingen fara, det tillför ju ingen näring men då det gäller mjölk så är det viktigt att ersätta både kalcium och d-vitaminintag genom att ta tillskott.
Viktigt också att du inte äter för lite eller för mycket kostfiber eftersom båda påverkar magen negativt.
Testa mjölksyrebaketier på kapsel, finns att köpa på tex apotek. Ta en dagligen i minst en månad för att se om det har effekt.
Jag vill även berätta att du inte är ensam i din situation, många känner igen sig. Ibland får man inte bukt med sina magproblem, men ha då i åtanke att det kan förändras. Viktigt är det att acceptera sin dåliga mage, då mår man bättre. De tillfällen då magen börjar krångla är det även en idè att ta några djupa andetag och säga åt sig själv att det är ok. Psyket spelar större roll än man tror.
Tyvärr kan jag inte nu hjälpa dig mer. Vill du ha mer hjälp så skriv gärna en fråga igen och beskriv då symptom och hela din "maghistoria". Berätta gärna hur du ätit en vanlig dag, klockslag och livsmedel och ungefärlig mängd.
Hoppas detta svar gav dig något iaf.
Lycka till med magen!
Vänlig hälsning, Anna - kostrådgivare och sjukskötare