Kroppen
17.03.2022
Hej. Jag funderar mycket kring kroppen. Jag rör mina kroppsdelar väldigt mycket, armar, mage, ben och jag vet inte hur det ska kännas. Det känns som att allt jag känner på min kropp är onormalt, jag har ingen aning om hur armarna ska kännas eller vilka bucklor och tarmar som man känner på magen. Jag är en sån orolig person och tror allt är onormalt. Hur ska jag veta vad som är normalt och inte, allmänt frisk och har inga problem som jag behöver fundera på egentligen, jag bara kan inte låta bli att känna på min kropp och försöka hitta avvikelser. Hur kan jag lugna ner mig?
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
21.03.2022
Hej!
Du har många funderingar kring din kropp, hur den ska kännas och vad som är normalt eller inte, skriver du. Har du provat känna på nån annans armar och jämfört den dina egna armar? Det kunde lugna dig, om du har ett syskon eller nån nära vän, eller förälder, som kunde hjälpa dig med detta. När det sedan kommer till magen är det lite knepigare, beroende på hur hårt man trycker och var man trycker kan man känna olika inre organ och då kan tarmarna kännas som bucklor. Det jag skulle råda dig till nu för att stilla din oro och få ett grepp om hur kroppen känns är att du skulle boka en tid till studerandehälsovården ifall du studerar. Om du arbetar kunde Företagshälsovården hjälpa dig, och som arbetssökande det stället i din hemkommun som tar emot personer enligt din ålder för samtalsstöd. Jag sökte en samlingssida för samtalstjänster för unga, men nu hittar jag den inte så jag kan tyvärr inte länka till den åt dig, men du hittar vart du ska vända dig på nätsidor i ditt välfärdsområde.
Här finns en riktigt bra sida att titta på där det finns råd om egenhjälp mm, psykporten för unga.
Varma hälsningar,
Diana