lösa tänder
10.06.2016
Hej att inbland när jag har bortstat tänderna har jag liksom hört att vissa tänder varit lite lösa och nu idag när jag provade vicka på mina framtänder kändes alla lite lösa och det kan inte va mjölktänder för att alla dom har jag redan tappat.Kommer mina tänder falla ut? usch vad hemskt det är att ens tänka på det..senast jag var hos tandläkaren förra året verkade allt ganska bra och förr var jag inte så bra med att borsta noga men nog är jag de nu.Vad ska jag göra är de allvarligt? Måst jag fara till tandläkaren så fort som möjligt eller kan jag vänta tills nästa gång jag blir kallad för för det borde vara snart tror jag.

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
10.06.2016
Hej,
Vid 13 års ålder har man normalt bytt ut alla sina framtänder till permanenta redan. Någon enstaka kindtand som är mjölktand kan man ha kvar ännu.
Tänderna sitter fast i en slags stötdämpare - ligament - som sitter fast från tänderna till käkbenet. De sitter alltså inte fast direkt i käkbenet. Därför kan det kännas som att de är lite lösa. Detta är helt naturligt - och behöver också vara en sorts "fjädring" när vi tuggar mat.
Du kan lugnt vänta till nästa granskning hos tandläkaren och tills dess- borsta tänderna noggrant morgon och kväll med fluortandkräm och använd tandtråd 1 gång per dag.
Mvh Tina Norrman-Berg, munhygienist.