Lymfkörtlar
19.01.2016
Hej hej! Är inne i en period då jag är orolig men jag får hjälp av kurator. Oron gäller mest sjukdomar. Men till saken! Igår fick jag stegring/feber och var hemma sjuk idag. Då upptäckte jag att jag i närheten av nyckelbenet har på var sida en knut. Jag misstänker att det är allright och hör till det normala. Men ändå kollade jag upp lymfkörtels cancer. Och saken är den att jag har haft ont i området kring axlarna, armhålorna (mest på bakre sidan nära skulderbladet) och halsen. Och i den trakten fick jag reda på att lymfkörtlar finns. Jag kollade upp lite på barncancerfondens hemsida om lymfkörtelscancer hos barn och unga. Tja, jag fick information om det.
Jag har haft värk i ovannämnda områden sedan torsdag eller onsdag förra veckan. HUVUDFRÅGAN ÄR NU HÄR- Har man ont i områderna jag nämnt om man har lymfkörtelscancer eller märks det på andra symptom? Andra anledningar jag kan komma på är muskelvärk efter ansträngning, spändhet eller infektion i kroppen. Min hållning är allmänt bra men jag kan nog säker ha suttit olämpligt. Som sagt mår jag ganska dåligt just nu mentalt men men. Jag vill höra något lungnande... Hoppas ni fattar något och snälla, försök svara snabbt! Tack!!! Älgen Moses

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2016
Hej.
Jag förstår att det känns skrämmande då man plötsligt känner knölar under huden, eftersom vi idag bombarderas med information från höger och vänster om hur knölar automatiskt innebär cancer. Men nu kan jag ge dig lugnande besked.
Knölarna du känner i halsen/nacken, och eventuellt också i armhålorna är lymfkörtlar, precis som du antog. Då kroppen får en infektion är det lymfkörtlarnas uppgift att bilda antikroppar och motarbeta infektionen. Då lymfkörtlarna jobbar är det normalt att de blir svullna och ömma, och de kan förbli det även efter att man har blivit frisk. Det är inte ovanligt att lymfkörtlarna känns ännu flera veckor efteråt, och det är ingen orsak till panik.
Det är väldigt sällan man upptäcker cancer på grund av förstorade lymfkörtlar. Det brukar precis som du skriver upptäckas av nån annan anledning.
Orsaken till att du haft ont i nacke/axlar/armhålor är antagligen att du höll på att bli sjuk. Då är det ganska vanligt med värk i kroppen.
Jag tycker inte att du ska bekymra dig mer över detta. Försök att inte klämma så mycket på lymfkörtlarna eftersom de kan bli ömmare av det. Följ med situationen och försök att ta hand om dig så är du snart frisk igen.
Kram
Tessi