mår dåligt
06.03.2015
Hej! Började med p piller för ca 3 månader sedan. Efter att jag började äta dem känner jag mig konstig hela tiden. Har som en kännsla att man mår dåligt och vill spy. Talade med hälsovårdaren och hon sa det kan även bero på stress. Men de r grymt jobbigt för börjar bara inbilla mig att ja sko va gravid fast killen aldrig har komit in i mig och då jag senast hade mens kom det bara blod 1 dag och brunt 2 dagar. Är det normalt? Tack för svar orolig tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.03.2015
Hej Orolig tjej! Fint att du tar kontakt med din oro.
Du kan inte vara gravid om inte killen haft utlösning i dej och dessutom använder p-piller. Dagens p-piller är mycket effektiva. Ifall du tar dina p-piller noggrannt enligt instruktionerna är säkerheten på 99%.
En biverkning av p-pillerna är att mensblödningen minskar, den kan tom. sluta helt! Därför är det helt normalt att du blödde en dag och att det kom brunare blod i 2 dagar. Det här uppfattas ju ofta som en rätt trevlig biverkning... :)
Illamående är sedan en annan biverkning som ju inte är så trevlig... En del tjejer tycker därför att det passar bättre åt dem att använda p-ring. P-ringen utsöndrar hormoner jämnare över dygnets timmar än p-pillret. Du kan läsa mera om p-ringen här. Kontakta din hälsovårdare om du vill prova byta.
Ifall ett graviditetstest skulle lindra din oro kan du naturligtvis göra ett. Det kostar inte många euro och finns att köpas i större varuhus eller på apoteket.
Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare