Mår illa helatiden
14.03.2016
Hej! För typ 2 veckor sedan har jag mått illa nästan jämt. Speciellt efter jag rökt en cigarett känns det som jag ska spy, och på kvällarna mår jag mera illa. Har testat om jag är gravid men svaret vart negativt. Har också haft sex med min pojkvän utan kondom för typ 3 veckor sedan, kan det vara att han smittat mej med någon könssjukdom? För jag började blöda 3e gången nästa dag då vi hade haft sex utan kondom på 2 dygn hade det hänt, vi hade innan det just börjat vara med varandra och haft sex 2 gånger på ca 2 veckor och innan det hade jag int haft sex sedan augusti så kanske det beror på det. Och under sex också så får jag någon huvudvärk i nacken, kan få det ibland annars också.
Känner mig också allmänt slut fysiskt och psykiskt...
Tacksam för svar! Illamående

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.03.2016
Hej.
Precis som i kommentaren du har fått så kan jag konstatera att om du vill slippa illamåendet så skall du sluta röka. Även om inte rökningen skulle vara orsaken till ditt illamående så gör det definitivt inte saken bättre. Rökning tillför absolut ingenting positivt, och det vet du lika väl som alla andra.
Jag vet inte om någon könssjukdom som skulle orsaka den sortens illamående som du beskriver. Graviditet kan ju medföra illamående, men om du har testat negativt så är det lika troligt att illamåendet beror på någonting annat.
Jag kan inte riktigt svara på varför du blöder efter se. Har det alltså hänt flera gånger än en? Det kan ju hända att det bara berodde på att du hade en mellanblödning. Vilket inte alls är ovanligt. Men om det bekymrar dig eller om det inträffar ofta så tycker jag att du skall ta kontakt med preventivrådgivningen och kolla upp att allt är som det ska.
Kanske det skulle vara bra om du talade med någon? Våren är för många människor en lite förvirrande tid, då man borde vara så lycklig över att solen börjar lysa men man bara känner sig slut. Isåfall rekommenderar jag att du går och tala med din skolhälsovårdare. Man måste inte alltid ha ett konkret fysiskt fel för att gå och tala med hen. Det är helt ok att gå och prata bara om alldeles vardagliga saker.
Sköt om dig!
Kram
Tessi