mår illa på kvällen
23.04.2019
Hej, jag har nu i en veckas tid mått otroligt illa på kvällen. Har p-ring så borde inte vara gravid. Undrar hur jag ska få bort det? illamående tös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2019
Hej,
Jag tror inte heller att det beror på att du är gravid om du använt dina ringar som du borde, men det är jättesvårt att veta vad ditt illamående beror på. Det kan bero på en massa olika saker, allt från en släng av magsjuka till att du ätit eller sovit för lite.
Det finns antagligen en anledning till ditt illamående, men alltid får man inte veta vilken den är. Det du kan göra då är att försöka ta hand om dig själv. Se till att du äter, dricker och sover tillräckligt - inte överdrivet utan lagom mycket. Tänk igenom vad du ätit och druckit, har du t.ex. druckit mycket kaffe, te eller energidrycker så kan det bero på det, för lite mat eller väldigt fet mat kan också orsaka illamående. Likaså användningen av snus eller tobak. Oftast beror inte illamåendet på någonting allvarligt, så i de flesta fall räcker det med att försöka ta hand om sig själv och helt enkelt vänta på att det går över.
Skulle dina symtom bli svårare eller inte gå över så kan du ta upp saken med en läkare, men med tanke på att det ändå "bara" har pågått i en vecka ännu så tror jag inte nödvändigtvis att man i detta skede skulle göra så mycket åt saken.
Försök att sköta om dig själv.
Kram
Tessi