Måste alla till gynekolog?
26.04.2020
Hejasan...
Måste alla till gynekolog? Och om man måste när måste man i såfall? Kan man inte slippa undan det på nått sätt? Måste man gå till gynekolog fast man inte haft sex och inga besvär? 14 tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.04.2020
Hej,
Med tanke på din nuvarande ålder så finns det ingen anledning för dig att besöka en gynekolog om du inte är sexuellt aktiv och allting fungerar som det ska. Men i det skedet då du regelbundet har sex eller om du får problem så skall du besöka en gynekolog.
Många stressar helt i onödan över den saken. Ett gynekologbesök är sällan mer dramatiskt än ett besök hos tandläkaren, och poängen med besöket är ju att DU skall veta att du är frisk. Det är alltså för DIN skull som undersökningen görs.
Slappna av. I det skedet som det blir aktuellt så kanske du inte längre är lika nervös över det.
Kram
Tessi