Mat-problem
28.10.2013
Hej!
Här kanske kommer en konstig fråga, men börjar bli lite fundersam över mitt problem.
Jag har alltid haft lite problem vad gällande mat, ena stunden tyckt något är gott andra stunden hatat det. Äter inte korv, skinka eller annat kött som inte är nötkött. Måste komma helt från Sverige, får inte vara blandfärs eller så. Styrs lite av detta då jag är väldigt noga vad det är, vilket jag tycker är bra då jag inte vill stoppa i mig konstiga saker.
Men till problemet nu är det att jag börjar bli mer och mer äcklad av maten jag äter, märker att jag inte tycker om mat lika mycket längre. Känner aldrig suget efter mat som jag gjorde tidigare. Kan börja äta något och sen efter några tuggor får jag nästan på gränsen till kväljningar...och det är det som jag tycker är så konstigt de första 5-6 tuggorna kan jag tycka att något är väldigt gott men sen efter det vill jag inte se maten något mer. Fisk har jag nästan slutat äta också för det blir så här varje gång och det blir nu oftare och oftare med annan mat också. Jag måste ju för sjutton kunna äta mat utan att tycka det är äckligt? Jag insåg att detta var ett problem när det blev så här sist jag åt pannkakor, avokado och tomat då jag annars tidigare alltid älskat dessa saker...
Sen samma sak med frukost, har alltid ÄLSKAT frukost, bästa måltiden på dagen...nu väljer jag nästan bort det helt...tar lite yoghur och en frukt men får knappt i mig det utan tvingar mig i det för annars blir jag så hungrig senare. Och ja jag blir hungrig, jag känner bara inget sug efter något...och när jag äter efter ett tag blir jag nästan illamående... som sagt har ju slutat äta korv, skinka och fisk på grund av detta.
Gaaah blir tokig, det är jobbigare än vad det kanske låter haha..
(Detta började för flera år sedan då jag slutade äta korv och skinka, men problemet med att jag nästan känner illamående efter varje måltid m.m har blivit mycket värre under den senaste månaden).

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.11.2013
Hej jag blir lite orolig när jag läser din fråga. Det låter helt klart som att du skulle behöva få hjälp med det här. Och det ganska snabbt så att du inte utvecklar anorexi.Vet du alls i vilket skede dina äckelhetskänslor över mat har uppkommit? Kan du säga vad som ev skulle ha kunnat ge upphov till dem? Det är sånt som du kunde fundera lite över. Sen en tanke som jag fick var att du kanske kunde försöka med sk. EKO vegetarisk mat ett tag. Alltså du äter enbart Ekologiska grönsaker. Bulgur, quinoa och olika bönor är bra proteinkällor. Baljväxter som bönor och linser. Egentligen behöver du ju inte lämna bort nötköttet heller om det känns ok. Men det finns ju massor med Eko produkter i butiken i dag, nästan alla produkter finns som Eko val. Då kan du iaf vara säker på att det du äter inte innehåller några konstigheter.
Man ska sen komma ihåg att det kan krävas någon form av tillskott om man lägger om sin kost till vegetariskt, så att du inte får några allvarliga brister.
Det bästa skulle nog vara om du tog kontakt till en hälsovårdare och kanske en dietist eller en kostrådgivare för då kan du få hjälp med både vad du ska äta och hur du ska göra för att komma ifrån att du tycker att all mat är äcklig.
Jag hoppas du kan få hjälp med detta, för  det heter ju "äta bör man annars dör man" :)
kramar från ungdomsinformatören Sanna