Maten lockar inte
23.12.2013
Hej!
Jag är en glad tjej. Jag älskar att träna, mitt liv kretsar verkligen kring träningen. Jag älskar verkligen den sport jag gör. Jag tränar 8-12 gånger i veckan.
Nu till problemet. Kost är ju en viktig del inom träning, i alla fall om man vill bli bättre. Jag hade koll på kosten ett tag. Jag åt mycket mångsidigt och ofta.
Sen började jag jämföra mig med andra idrottare, folk sade aldrig till mig att jag hade fin kropp och maten lockade allt mindre.
Nu är det jullov och jag har ångest över maten. Jag tycker att jag ätit väldigt mycket när jag går igenom en dags mat på kvällana, men innerst inne vet jag att det är allt för lite... Men kan inte, och vill inte göra någonting åt det. Om jag t.ex. endast ätit en måltid kl 18 är jag väldigt stålt. Magen ser smalare ut och musklerna synns bättre! Mitt motto över julen är "eat less"..
Jag vänder mig hit till decibel eftersom jag inte vill tala med mina vänner om detta. Eftersom de alla är smalare än mig och säkert redan tycker att jag är fet. Det är inte kul att se dem ljuga framför mitt ansikte och säga "du är inte fet, du är normal"..
Jag mår helt enkelt bra av att äta mindre. De kvällar jag känner mig fet vill jag oftast ut och springa, eller göra ngn övning så pulsen höjs. Jag har testat att spy, men har inte lyckats.
Jag nämde ju i början att jag är en glad flicka, det är jag. Men varje gång mat ställs framför mig blir det svårare att låtsas vara glad. Jag äter den minsta mängd jag kan utan att kompisarna ska börja undra något. Jag säger ofta att maten är äcklig. Jag slänger i mig maten så fort jag kan, så att det känns som om jag ätit mindre.
Alla dessa problem vill jag få fixat, men vill endå inte äta normalt. Vad ska jag ta mig till?
H: flickan som är 170 cm och väger 75kg.
Tjejhärhej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.12.2013
Hej, vi har skrivit det förr och jag skriver det igen. Stirra dig inte blind på vad vågen visar!!!!! Din vikt säger inget om hur din kropp ser ut, inte egentligen. Du vet säkert att muskler väger mera än fett. Om man tränar så mycket som du gör 8-12 ggr/vecka, det blir ju flera pass om dagen....då måste man ju få muskler, annars skulle det ju vara underligt ;) Och som sagt var muskler VÄGER mer än fett.
Om folk säger till dig att du har en fin kropp, varför tror du inte dem då???? Vad skulle folk vinna på att säga sånt och inte mena det???? De skulle väl bara vara tysta och inte säga något alls om det var så??? Jag tycker att du ska ta dig en ordentlig funderare nu och akta så du inte hamnar i en nedåtgående spiral mot en ätstörning, man ser en del tecken redan.
Man ska INTE jämföra sig med någon annan. Vi har alla olika anlag och kroppsformer. Om du börjar hoppa över måltider, luras kroppen att tro att nu är det hungersnöd, brist på mat, nu måste vi spara på det vi har, och så lagras ALLT du får i dig, kroppen vågar inte släppa ifrån sig något alls för att den inte vet om det kommer mera mat eller inte. Resultatet blir helt tvärtom mot vad du tänkt dig. Dessutom kan kroppen börja bränna muskler och du minskar du visserligen i vikt men du mister också din vackra kropp. Man blir inte vacker av att inte äta. Man blir inte vacker av att äta fel heller, men mat måste vi ha för att kunna fungera. Försök hitta tillbaka till din hälsosamma livsstil. Om det var då du fick komplimanger så måste det ju ha varit något bra med det. Alla vill vi höra att vi är snygga och ser bra ut. Ingen som svälter sig eller annars inte sköter om sin kropp ser bra ut!!!
Om du inte vill ha en massa fet julmat hela tiden så kan du ju fixa ihop en matigare sallad mellan varven, men lämna inte bort några måltider, snälla!
Vi har skrivit en hel del om hälsa och motion och också om ätstörningar, läs mera HÄR och HÄR
Hoppas du inte blir ledsen av att jag skriver ganska rakt på, men jag vill att du ska förstå att det är allvarliga saker om man börjar slarva med maten, jag vill att du ska må bra och kunna njuta av livet här och nu <3
Kram från ungdomsinformatören Sanna