Men hej hej
10.04.2020
Okej... jag hade samlag med min pojkvän och vi använde en kondom. När vi var klara så var det sperma på kondomen... har aldrig hänt förut fast om vi har haft samlag flera gånger. Svårt att förklara men det var inga hål i kondomen (testade att lägga vatten i den) och sen hade inte kuken nå sperma vid nere vid kuken. Alltså det var bara sperma på halva kuken så jag tror inte att den har läckt heller. Jag tror iallafall att det var jag som kom eller att det var en klump flytningar för ägglossningen hade nyss börjat (3 dagar före samlaget). Men vet kanske det var killens sperma... jag tog för säkerhets skull ett akut piller 22.5h efter samlaget. Men före jag tog pillret var jag på wc och då hade jag fått pytte lite mens typ men de såg inte riktigt ut så men det vara bara lite och då kom det inte nå mer. De brukar väll vara ett tecken på graviditet? Men efter jag märkte det tog jag akut p pillret. Jag vill verkligen inte bli gravid!!!
Kan jag vara gravid?
Jag har tagit akut p piller förut också och det gick bra men tänk om jag är gravid?! Har mens om 10 dagar men tänk om int jag får mensen!?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.04.2020
Hej,
Som jag förstår din fråga så var det alltså sperma utanpå kondomen då ni var klara? Vad är det som får dig att tro att det var sperma, och inte lubrikation som kom från dig? Slidan är ju inte tor vid samlag, så jag tror att det, precis som du skriver, kom från dig själv. Om ni undersökte kondomen och inte hittade något hål på den - men du ändå tog ett akut p-piller så har ni ju gjort allt ni kan för att undvika graviditet.
Det att man blöder är INTE ett tecken på graviditet. Ja- det händer att kvinnor kan få en liten blödning då det befruktade ägget fäster vid slemhinnan, men det är inte speciellt vanligt (speciellt inte jämfört med hur mycket det talas om det). Det absolut vanligaste om man är gravid är att man inte blöder alls. Du skriver också att blödningen inträffade redan innan du tog pillret, d.v.s. ganska genast efter samlaget? Vilket inte heller tyder på att det skulle ha varit en nidationsblödning eftersom ägget knappast skulle ha hunnit bli befruktat OCH ta sig till livmodern på så kort tid. Mer sannolikt är det att den lilla blödningen berodde på själva sexet, kanske att han kom åt djupare än vanligt och stötte mot livmodermunnen.
Det du behöver komma ihåg nu då du tog akut p-pillret är att det kan påverka din mens, så att den antingen dyker upp tidigare eller senare än normalt. Så även om din mens inte skulle dyka upp exakt då den normalt "borde" göra det så finns det ingen anledning till panik. Om mensen blir sen så kan du testa dig - och i vilket fall som helst så bör du testa dig då det gått tre veckor sedan du tog pillret.
Försök ta det lugnt. Ni har gjort allt ni kan i nuläget. Det är bara att avvakta och vänta på mensen. Testa dig i vilket fall som helst om tre veckor.
Kram
Tessi