Mens
11.05.2019
Hej! Jag är 13 år och har haft mens ungefär 1 år. Jag har otroliga smärtor före och under själva mensveckan och äter nu Ketorin (tror de heter så?) för smärtorna. Medicinen tar inte bort allt men dämpar så pass så ja kan leva med det. Har ätit tabletterna på hälsovårdares råd i 2-3 månader nu och dessa månader har jag blött otroligt lite. Kanske 1 halv dag om ens det och behöver typ inte ens använda skydd. Har alltid blött jätte mycket (fått byta skydd ibland 1 gång i timmen) men inte nu. Är detta på grund av medicin eller är något fel?
/orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2019
Hej.
Det att blödningen har minskat har antagligen ingenting att göra med medicinerna, utan mer med det faktum att du ännu är så pass ung att din mens ännu kan andra väldigt många gånger. I din ålder är det ganska vanligt att mensen t.o.m. kan vara borta helt någon månad - och det beror inte på att någonting skulle vara fel utan bara på att kroppen ännu håller på och vänjer sig vid det nya systemet.
Oroa dig inte. Mensen kommer nog att ändra fram och tillbaka många gånger ännu.
Kram
Tessi