Mens i 2 veckor
25.07.2020
Hej! Jag skrev en fråga för ett tag sen då jag berättade att min mens hållit på väldigt länge och det slutade med att den höll i sig hela 2 veckor (exakt 14 dagar)
Nu idag fick jag mensen igen och är livrädd att den ska hålla på så länge igen för det är samma sak som förra gången...röd/brun aktig och så kommer det inte så mycket ens. Förut hade jag alltid mycket mens med klumpar i men det blev mindre varje dag.
Varför håller min mens på så länge?? Finns det nått sätt jag kan få det att sluta??
Tacksam fö svar! Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
27.07.2020
Hej Anonym,
Det kan ju hända att din mens denna gång är som vanligt, men det är heller inte konstigt att mensen varierar under livets gång. Om den fortsätter att dröja och du får små blödningar efter den riktiga mensen, tycker jag att du ska fundera över följande: finns det en risk för mig att ha en könssjukdom? Har jag haft sex utan kondom? Om du svarat ja på dessa frågor, ska du ta kontakt med skolhälsovården/hälsovårdscentralen eller beställa hem ett könssjukdomstest.
Om du svarar nej, tycker jag du gör rätt i att kontakta en gynekolog, så du får prata med någon och eventuellt göra en undersökning, det stillar din oro!
Kram!
Malin Wiik-Norrman