Mjölk bra eller dåligt
08.05.2016
Hej, hur bra är mjölk för kroppen egentligen? I tidig ålder har man fått lära sig att mjölk är det man ska dricka för att få dagligt intag av kalcium och för att det stärker benen och förebygger benskörhet. Men då finns det studier som påstår att det är tvärtom, att mjölk faktiskt ökar chansen för benfrakturer och skyddar inte mot benbrott. Så med andra ord så verkar åsikterna vara olika. Så vad är det som stämmer och inte stämmer? Har det gjorts för lite forskning ännu för att avgöra detta eller är saken klar och mjölk är inte alls så bra som man lärt sig i skolan? Björnen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2016
Hej,
Åh, snark, jag vet. Hur skall man egentligen kunna tro på någonting som någon säger överhuvudtaget då alla bara ändrar åsikt hela tiden? Jag förstår precis vad du menar, för det är ju himla förvirrande då alla säger olika.
Nå, den positiva saken är ju den att det hela tiden forskas i en massa olika saker, så mänskligheten blir hela tiden lite klokare och vi lär oss lite mer om allting. I just denna, mjölkfråga, så tror jag att sanningen fins någonstans mittemellan. (som vanligt). Man måste nog följa regeln om att "lagom är bäst". Eftersom ju kvinnokroppen producerar mjölk åt bebisar då de föds så tror jag ju knappast att det är skadligt utan åtminstonde är det ju meningen att vi skall dricka mjölk som liten. Men frågan är ju hur länge och hur mycket vi skall få i oss av komjölk, som ju trots allt inte egentligen är menad för oss människor.
En sak man måste komma ihåg då det gäller forskning, egentligen all forskning. Är att resultaten ofta gynnar dem som har gjort eller bekostat undersökningen. Så åtminstone till en viss del kan man alltid misstänka att resultaten har tolkats till fördel för vem det än är som har betalat för forskningen.
Tyvärr har jag ju inget exakt svar på frågan om vem man skall tro på i detta fall, eftersom jag inte är säker på att det finns nån som har det. Som hälsovårdare har jag ju suttit på en massa föreläsningar där jag har hört om hur viktigt det är att vi får i oss tillräckligt med mjölkprodukter, men jag har precis som du sett mycket på senaste tiden som säger raka motsatsen. Jag tror att det är bra att vi får i oss en del mjölkprodukter eftersom det är en bra näringskälla med en bra sammansättning av protein och fett som kroppen behöver för att sköta om hjärnan och musklerna och allting. Men jag är inte övertygad om att vuxna personer behöver dricka mjölk i den mängd som det ibland rekommenderas. Jag tror att det är bäst att man försöker hitta sin egen gyllene medelväg ifråga om detta.
För en vuxen person är dagsbehovet av kacium 800mg, men det är ju inte bara mjölkprodukter som kan ge oss kalcium, utan det finns också i t.ex. mandel och sesamfrön, broccoli, spenat m.m. Så en vuxen person får antagligen sitt dagsbehov av kalcium fyllt om man dricker 1 glag mjölk, äter 1 yoghurt, + några skivor ost och lite fetaost på sin spenatsallad. Men poängen är allså att våra kroppar behöver kalcium för att fungera, men inte nödvändigtvis i form av mjölk. Det finns oändligt många sätt att få i sig det kacium som behövs även om man t.ex. är vegan och inte alls äter mjölkprodukter. Dock tror jag personligen inte riktigt på att mjölken skulle vara direkt skadlig för oss, så som vissa källor påstår just nu. Jag tror att lagom är bäst helt enkelt.
Beklagar att jag inte kunde bidra med ett rakare svar. Men jag tror kanske inte att det finns något i detta fall :)
Kram
Tessi