Molande/pulserande värk i armar/kroppen
28.12.2015
Hej! Jag är en tjej på 18 år som för ungefär 3 månader sen för första gången upplevde en slags pulserande/molande värk i mina armar.. Mest fokuserad vid handleden och upp emot armvecket. Värken är inte stark , men den finns där.. Som pulserande eller molande .. Först tänkte jag knappt på det och den varade kanske med mellanrum i 30 minuter .. Och försvann ..
Sen en månad senare kände Jag av den igen i båda armar, lika så pulserande/molande.. Det är ingen smärta utan mer värk. Den kunde hålla i sig i några minuter, ibland med jämna mellanrum i timmar.. Sen försvinna en dag och komma tillbaka igen en annan.
Men det håller inte i sig längre än en vecka.
jag började i alla fall bli mer orolig, jag funderade på vad der kunde vara . Läste på om ledvärk och om muskelinflammation och karpaltunnelsyndrom.. Tänkte på om det kunde vara någon sjukdom eller något med mitt blodtryck. Men jag har inget högt blodtryck, är inte överviktig, normalt BMI..har alltid varit rätt frisk i övrigt .. Tänkte på om det kunde vara någon hjärt/ eller kärlsjukdom men Jag är väldigt ung och ingen i min familj har haft eller lidit utav det.
Sen försvann det igen och kom tillbaka igen nu.. Under den tiden har Jag både pratat med min skolsyster, som inte kunde finns något fel och har ringt vårdguiden som inte heller kunde finns något fel..
Har tänkt gå till läkaren men då det inte stört mig helatiden och har försvunnit så har jag inte gjort det än..
Men ett eger samband som Jag tänkt på med detta är att jag under/innan/ eller precis efter min menstruation upplever denna värk i mestadels armar/händer.. Någon gång har Jag nog känt det i mina ben också.. Jag har haft min mens i snart 8 år och det är inget vanligt mensvärksbesvär Jag alltid har haft.. Men nu plötsligt känns det som om det kommer i samband med min menstruation..
Jag vet inte om det är vanligt med sådan värk eller om det kan bero på det?
Av de människor jag har pratar med verkar det inte vara något allvarligt med mig, men Jag vet inte riktgt ?
Värken kan liknas vid växtvärk men lite pulserande eller molande.
Tacksam för svar då jag själv inte vet vad det skulle kunna bero på, men har på sistone märkt att det finns ett samband med min menstruation..
Idag kände jag av min (vanliga ) mensvärk, men under kvällen kände jag dendär molande värken igen i armar och lite i ben/fötter .. Det är väldig "lätt" molande "växtvärk" som håller i sig i någon minut och kommer och går..
Kan det vara något allvarligt ? Kan det ha med mina menstrautionssmärtor att göra ?
Bör Jag oroa mig ?
Jag har inte fått någon form av fysiska symptom/utslag på min kropp/armar ..
Tack för svar !
NoType

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2015
Hej.
Det är ganska svårt att på basen av det du skriver ta ställning till vad värken kan bero på, men jag tycker att det låter bra att du håller lite koll på när du känner av värken, kanske du kan följa med ett tag till och anteckna t.ex. i din kalender när värken känns? Jag tycker inte att det låter otänkbart att det skulle kunna vara kopplat till din menscykel, även om det kanske är vanligare att man då upplever ledvärk innan mensen, inte nödvändigtvis vid själva mensen. Du kan ju fundera över om du annars brukar ha mycket besvär med pms? Det finns t.ex. ett tillstånd som kallas PreMenstruellt Dysforiskt Syndrom, som innebär ett tillstånd då man lider av ökad irritabilitet och nedstämdhet, men också av andra symtom (huvudvärk, ledvärk, svullnad o.s.v.) under veckan, eller veckorna innan menstruation.
Jag tror inte heller att det är någonting allvarligt som är fel, men jag tycker att du skall följa med situationen ett tag och anteckna hur du mår, sedan kan du boka tid till en läkare och diskutera saken, alternativt tala med en barnmorska. OM det skulle vara frågan om PMDS så finns det mediciner som har visat sig ge bra effekt. Men eftersom värken för dig är periodisk så kanske det handlar mer om att du skulle vilja veta vad värken beror på, mer än att försöka slippa den.
Med olika blodprov kan man relativt lätt undersöka om man lider av någon sjukdom som skulle orsaka inflammationer i lederna, och de kan en läkare lägga remiss till om hen tycker att det skulle behövas. Om du är orolig och upplever att allt inte står rätt till så skall du lita på den känslan och boka en tid till en läkare.
Kram
Tessi