När jag går upp ur sängen
04.05.2020
Hej, det har hänt ett antal gånger, nu sist imorse att jag gått upp hastigt ur sängen på morgonen o sen är det som att det är svart framför mej. Jag är typ påväg att svimma av när jag står upp o jag blir samtidigt illamående. Brukar sätta mig ner en stund sen går de över. Varför blir det så? Oppe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2020
Hej,
Det att det svartnar för ögonen på dig då du stiger upp hastigt beror på att ditt blodtryck är lågt och att den hastiga rörelsen gör att blodet helt enkelt inte riktigt hinner med. På morgonen är det sannolikt också en bidragande faktor att man ännu är yrvaken och att blodsockret kan vara lägre eftersom man inte har ätit någonting. Det är inte farligt och väldigt vanligt - i all synnerhet hos unga personer. Precis som du skriver så brukar det räcka med att man antingen ligger stilla en liten stund längre så att man hinner vakna ordentligt, eller att man sitter stilla en liten stund på sängkanten innan man stiger upp.
Antagligen kommer problemet att minska med tiden helt av sig själv.
Kram
Tessi