Nervositet
15.10.2015
Hej!
När jag blir nervös eller ska göra en redovisning eller bara ska äta middag med min killes familj (blir nervös väldigt lätt) så vill jag spy och börjar må så himla illa..vet inte varför de blir såhär. Men pga detta så är jag nästan aldrig hemma hos min kille (han får komma hit) och när jag ska göra redovisningar så har jag värdens panik. Blir även lätt röd i ansiktet, finns de nått för att motverka detta? Kan nämligen bli röd i ansiktet bara av att prata med någon i klassen som jag inte brukar prata med...
Tack för svar! Johanna

Ungdomsinformatören Jenny svarar
20.10.2015
Hej!
Att rodna är ett naturligt sätt att reagera då man till exempel känner sig stressad. Känslan man får av rodnaden som man får på kinderna som värme och kanske som att hjärtat bultar hårt, brukar kännas värre än det syns för andra. Det är det autonoma nervsystemet som sätter igång rodnanden och det kan man tyvärr inte styra. Man kan ändå acceptera att man rodnar, så blir det inte en så stor grej av det då du gör det. Om du tänker på det alltid då du ska ha en redovisning, kan det bli värre...när man vänjer sig, kan det bli bättre. Du kan försöka träna på sådna situationer som du vet att du brukar rodna i, så att de börkar kännas lättar för dej för varje gång. Försök att koncentrera dig mera i det du redovisar, än i dig själv. Det är ju ditt ärende som människorna är intresserade av -de vill höra det du har att säga. fäst blicken i en trygg person eller titta över folkmassan, -man behöver inte titta i ögonen om detkänns svårt. Tänk på ett ställe som gör dig glad och lycklig -då blir du kanske lugnare och bekvämare.
Om du känner att nervositeten är mycket jobbig, så kan du bra kontakta din hemkommuns ungdomsmottagning och få prata om det och jobba med det med till exempel en kurator eller en psykolog. De har säkert bra övningstips som du kan ha hjälp av så du inte behöver vara så nervös inför dessa saker. lite nervös är helt okej att vara och tror nog att det flesta är det också just då de träffar pojkvännens föräldrar eller inför en redovisning, men om det böjar styra över ditt liv, så är det bra att du hämtar hjälp -för det finns att få.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny