Normalt??
12.04.2015
Hej! Är det normalt att ha 43 som vilopuls?? Tränar ca. 13h i veckan med både styrka, uthållighet, koordination, snabbhet och muskler i olika fomer som löpning, styrketräning, crossfit, ridning och intervallträning.
Så till min vikt! Är 153cm lång och väger 37kg.. Är detta för lite? Har ofta vänner som kommenterar mitt ätande och min vikt och påstår att jag väger för lite. Orolig tjej!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.04.2015
Hej Orolig tjej!
Imorgon onsdag är vår hälsovårdare-barnmorska Annika på jobb på Decibel igen och kommer att svara på din fråga då!
Hälsar ungdomsinformatören liselott
Hej Orolig tjej! Jättefint att du har förtroende för oss på Decibel och att du skrev hit! Vi ska försöka hjälpa dej det bästa vi kan.
Ja. Du är underviktig. Ja. Du äter för lite varje dag. Du behöver hjälp. Dina vänner bryr sig om dej och har en oro för dej. Det är jättefint att ha såna vänner. Var rädd om dem. Har du någon vuxen som har undrat lite - någon vuxen som du kan lita på som kan hjälpa dej? En förälder, ett syskon, en lärare, en vän eller fritidsledare? På basen av din ålder anser jag att ni i första hand ska vända er till skolhälsovårdaren och/eller kuratorn. Om du inte vet hur du ska börja så kan du helt enkelt printta ut det här och så visar du det åt henne. Då är bollen hennes och du har lagt fakta på bordet. Du behöver professionell hjälp. Nu. Skolhälsovårdaren/kuratorn får lotsa dej vidare till de som behandlar ätstörningar.
Jag förstår av det du berättar att du har hård disciplin på dej och att du är en ambitiös tjej. Du behöver tyvärr minska i din träning fast den kanske ger dej mycket. Människan behöver som minimi en vilodag i veckan. 13 timmar träning i veckan och ännu till skolarbetet är för mycket för en växande tjej i din ålder.
Vilopulsen din sjunker pga du är vältränad men också för att din kropp nu är på sparlåga och vill spara all energi den bara kan. Din kropp lider och säger ifrån på det här sättet.
Jag vet inte orsakerna till att du mår dåligt. Men jag vet att du behöver hjälp - så här ska du inte behöva ha det. Du är riden av spökena i din hjärna som tvingar dej att hålla på så här. Det här är en sjukdom. Du behöver få behandling. Lova mej att du söker hjälp idag!
Och hör gärna av dej igen om vi på Decibel kan hjälpa dej med något framöver. Var rädd om dej! I ditt tonåriga liv ska det finnas så mycket mera än kalorier och träning. Det vet jag - jag har hjälpt tjejer på rätt väg tidigare.
Lycka till!   Kram,  Annika      barnmorska - hälsovårdare