Olika stora pupiller
22.12.2015
Hej!
För ett tag sedan så märkte jag av en slump att mina pupiller är olika stora. Jag har inte andra symptom. Jag har inte heller dålig syn. Har dock märkt att jag inte har olika stora pupiller varje dag och väldigt sällan under dagtid. Det är oftast på kvällen jag har olika stora pupiller. Vad kan det bero på? Är det farligt?

Ungdomsinformatörerna Sanna och Tessi svarar
23.12.2015
Hejsan, vår hälsovårdare är på julledigt men hon kommer att checka mitt svar den 28.12 då hon är tillbaka, gå gärna in och kolla om hon satt till något.
Man kan ha olika stora pupiller utan att det är något farligt. Ofta brukar det vara medfött men jag vet ju inte om du är helt säker på att du inte haft det förr. Försök kolla om någon annan i släkten har olika stora pupiller, det kan vara ett tecken på att det är en ärftlig grej. Pupillerna kan vara olika stora tillfälligt utan att det är farligt, men det kan också vara tecken på någon bakomliggande sjukdom. Det finns ändå några saker du kan vara uppmärksam på, vet du om det finns någon risk att du kan ha fått en hjärskakning, alltså om du fallit eller fått ett hårt slag mot huvudet på sistone. Om man har huvudvärk, illamående, feber, nackstyvhet, dubbelseende eller börjar se dåligt är det också allvarliga tecken som bör göra att man söker läkare.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej.
Precis som Sanna skriver så kan det vara helt normalt, men det beror lite på om pupillen plötsligt ändrar eller om det alltid har varit så. Men jag tycker att det är helt ok att du ringer till HVC och talar med dem om saken bara för att vara på den säkra sidan.
Kram!
Tessi