Ont i knäna för allt!
11.11.2016
Hej! Jag undrar hur man tränar knäna, typ allt jag gör så får jag får lätt ont i knäna och är ganska svag i knäna. Tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.11.2016
Hej.
Jag tycker att du först och främst borde tala med en läkare eller med en fysioterapeut, så att dina knän skulle bli undersökta. Efter det kan fysioterapeuten ge dig råd om hur du kan träna dina knän och förstärka dem.
Så du kan börja med att antingen tala med din skolhälsovårdare eller ringa och boka en läkartid vid hvc, så kan du via läkaren få en remiss till fysioterapeuten.
Det kan kännas lite krångligt att man måste ringa och besöka läkare först, men jag tycker att det skulle vara bra om du först blev undersökt, så att det inte uppstår mer problem genom att du t.ex. tränar fel. Det fixar sig nog :)
Kram
Tessi