Ont på huvudet
26.10.2016
Hej. Har märkt nu på senaste dagarna att när jag känner på huvudet känns det ömt och det tar lite sjukt. Mitt på huvudet hårvirveln på en c. 4cm diameter. Märker inte av det om jag inte liksom känner på det. Har för mig att et blir lite värre på kvällarna. Har ingen aning om vad det skulle kunna vara. Svara gärna så snabbt som möjligt. Tack! V

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2016
Hej.
Den första tanken som slår mig är om du brukar använda lippis eller hjälm? Isåfall kan det ju vara en söm eller liknande som klämmer eller skaver mot huvudet? Det är ju möjligt att det inte känns just då du har den på dig, men att det har blivit som ett blåmärke uppe på huvudet på dig som känns ömt.
Fördelen är ju att det inte finns så mycket annat det kan vara som gör ont på huvudet än huden, eftersom det bara finns hud och skalle, och jag tror inte att ömheten sitter i skallen utan snarare i huden.
Jag tror inte att det är allvarligt. Försök att följa med situationen i några dagar och tänk igenom själv vad ömheten kunde bero på. Finns det någonting speciellt du gör som du inte har tänkt på? Är din säng för kort så du ligger med huvudet mot gaveln? Om det skulle bli värre eller inte gå över på några dagar så kan du gå och tala om saken med din skolhälsovårdare så kan hon titta på hur det ser ut och fundera vidare.
Det ordnar sig nog.
Kram
Tessi