Oregelbunden mens
12.01.2019
. Äter mina p-piller som vanligt men på den senaste tiden har mina datum för mens ändrats, vet alltid sen jag började med p-piller för ca.3-4 år sedan att jag får min mens runt den 20-25 ungefär . Äter zoelly som har 4 sockerpiller i slutet av kartan och då ska mensen väll komma? Men nu visar datumen att mensen kommer redan 17/18/19 , kommer mensen endå komma 20/22/23/24 som den alltid gör till mig fast jag då redan börjat på ny karta? Kollade längre fram och i april äter jag sockerpiller redan den 13/14/15 mars, å i april vid 8/9/10?? Blir orolig att min mens helt blir omställd nu och inte kommer vid sockerpillerna för att datumen ändras, eller att jag inte är lika säker fast jag äter dem regelbundet. Har alltid ätit på en tis men äter nu på en mån , kan det också bero på varför datumen ändras?
Desperat hjälp.
Tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Allt är nog helt i sin ordning. Ät dina piller alla dagar som du brukar så ÄR du skyddad. Din mens bryr sig inte överhuvudtaget om vilket datum det är. Om du äter dina piller så är din menscykel ganska exakt 28 dagar lång MEN månaderna är sällan det, och därför ändrar det med tiden vilket datum mensen infaller på. Så med det att mensen är regelbunden så menar man inte att den alltid skulle dyka upp på samma datum utan att själva cykeln är ungefär lika lång varje månad - och eftersom månaderna inte är lika långa så varierar datumet. Allt annat vore väldigt konstigt.
Så anteckna i din kalender när du har mens - och då kommer du att märka att cykeln är regelbunden men datumet ändrar. Precis som det ska.
Kram
Tessi