Oskyddat samlag innan mannen kommer
09.05.2019
Hej.
För ca.6 veckor sedan hade jag och min pojkvän samlag och han satte på kondomen strax innan han kom.
Jag har känt mig inte normal i min egna kropp sedan dess.
Två veckor efter samlaget fick jag mens (då jag inte skulle ha mens,ha annars regelbunden mens) men jag hade mens då i 8-9 dagar. Några dagar senare åkte jag och testade mig för könssjukdom då det var första gången för mig med min pojkvän. Jag hade inget!
Jag fick tips att ta gravidtest vilket visade sig negativt men jag har haft illamående(speciellt kvällar),huvudvärk då och då,mensvärk men har slutat,brösten ömmar lite då och då,blodrådror har kommit fram sedan en vecka tillbaka,känner mig hela tiden svullen i magen och när jag andas in magen tar det lite sjukt nedre delen av magen som inte gjort förr. Min mens har även varit en månad försenad (vad jag tror) men nu kommer det brunt blood,väldigt ljus mens nu när jag INTE ska ha min mens ännu.
Men ”mensen” kommer inte hela tiden,ibland kommer det inget alls vilket får mig att tro att det har slutat.
Om jag inte är gravid,vad är det då??
Funderar på att boka tid till en gyn men känns ju sådär ifall om det är bara mensen trots allt.
N.E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2019
Hej.
Som du säkert har hört så är det inte att ha skyddat sex att ni använder kondom bara i slutet av samlaget. Man kan inte bortse från risken att spermier kommer redan med försatsen, och försatsen känns ju inte för någon av er. Så både med tanke på könssjukdomar och graviditet så är kondomen att rekommendera. Men du skriver att du varit och testat dig för könssjukdomar och att provsvaren var negativa, bra så!
Eftersom du i princip har haft mens (eller blödning) två gånger sedan detta samlag, så är det osannolikt att du skulle vara gravid. Visst händer det att man blöder även under en graviditet, men oftast är det ganska sparsamt, alternativt blöder man mer - men då rör det sig oftast om ett missfall (vilket jag inte heller tror i ditt fall eftersom testet var negativt.)
Kroppen är inte en maskin, så bara för att din mens alltid tidigare varit regelbunden betyder inte att den alltid kommer att vara det. Det är också nästan omöjligt att veta hur nya livssituationer påverkar menscykeln, t.ex. en ny sexualpartner innebär ju en viss spänning och stress för kroppen - vilket i sin tur påverkar hormonerna och mensen. Så min gissning är kanske snarare att din kropp är lite förvirrad och att det är därför mensen är "ovanlig". Det betyder inte att någonting måste vara fel.
Jag tycker att du skall fortsätta följa med situationen. Mensen kan variera i både färg och mängd och det är för det mesta helt normalt. Så ta inte nån stress över det. Om du fortfarande oroar dig över graviditet så finns det inget som hindrar dig från att du testar dig på nytt, eller ringer till preventivrådgivningen och ber dem lägga en remiss till blodprov. Med ett blodprov ger det exakt svar på halten hcg i blodet, så om du var gravid (eller skulle ha varit det) så skulle det ge ett säkert svar. På samma gång som du ringer till preventivrådgivningen kan du diskutera dina symtom med dem, och vid behov kan ni boka tid för en undersökning.
Kram
Tessi