överkänslig flickvän
20.12.2015
Min tjej är överkänslig och jag vet inte hur jag ska hantera henne längre hon blir arg om jag säger att hon är för känslig och vet inte hur jag ska göra så det funkar mellan oss Jocke

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.12.2015
Hejsan Jocke
Jaaadu det är inte lätt med förhållanden...och att förstå varandras egenheter och hurmösvängningar. Nu vet jag ju inte men kanske din flickvän äter p-piller? Det kan göra att hon blir lite mera känslig och ojämn i humöret, men å andra sidan har vi tjejer egentligen alltid lite obalans i hormonerna. Antingen har vi ägglossning eller så har vi mens. Båda grejerna kan göra oss lite extra känsliga.
Nu vet jag ju inte på vilket sätt du tycker att hon är överkänslig. Är det för att hon inte gillar att du är mera med dina kompisar än med henne på helgerna eller är det så att hon tar illa upp av allt du säger, kanske vänder allt till att du skulle mena något illa? Tjaaa det finns massor med olika saker som vi kan störa oss på hos vardndra. Sen vet jag ju inte hur länge ni varit tillsammans heller, det är ganska vanligt att det kommer nån liten svacka mellan varven om man varit tillsammans en tid. Lite som en vändpunkt, om man ska fortsätta vara tillsammana så måste man utvecklas lite eller så avslutar man sitt förhållande.
Men en sak som du INTE ska säga är att du tycker att hon är för känslig, det är verkligen som att hälla bensin på elden ;)
Jag vet att det är lätt hänt i stundens hetta att man kläcker ur sig något liknande men försök bita ihop om det. Det vinner du alla gånger på. Jag skulle tro att du kommer längst med att ta det lugnt då hon jagar upp sig över något. Kanske ni kan prata om det nån gång då allt är lugnt. Prata igenom allt och säg att du känner att det kan bli lite jobbigt då hon jagar upp sig över vissa saker.
OBS säg inte detta då hon är upprörd!!!
Nästa gång då hon jagar upp sig/reagerar överkänsligt enligt dig så försöker du behålla lugnet och prata med lugn röst, kanske säga nåt om jaaaa, jag förstår hur du tänker, men försök se det lite från min sida också, eller så kanske när hon börjar säga något kan du säga något om att nu tog det här för stora proportioner, nu ska vi inte förhasta oss. Nu tar vi det lugt. Det här kommer att lbi bra, bara vi kan prata om det.
Det kan vara ganska krävande i ett förhållande, man måste både ge och ta. Men det är ju inte meningen att den ena alltid ska ge sig heller. Man måste försöka hitta en balans. Det kan vara bra att prata genom sånt när båda är på gott humör. Man funderar om man är beredd att ge efter ibland för att en annan gång få sin vilja genom. Är inte båda beredda på att satsa helt på förhållandet och då också kunna vara lite flexibla mellan varven så kan det vara bättre att man går skilda vägar. Om det är så att du alltid måste ge med dig (för husfridens skull) så ska du säga det och på samma gång tala om för henne att så funkar inte ett förhållande, båda måste kämpa för att det ska fungera. Men det ska ju inte heller sägas i stundens hetta såklart.
Jag hoppas ni kan reda upp ert förhållande och hittar en balans <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna