P-plåster
10.05.2019
Hej jag började använda p-plåster för 3 dagar sen på mensens första dag och har inga symtom och är orolig över att det inte skulle funka, och så undrar jag hur länge man blöder då man börjat med p-plåster för är orolig att det inte ska funka och behöver jag ha skyddat samlag då jag har bytt p-plåster ? Är väldigt orolig för har inte hittat mågon info om just blödningarna då man börjat med p-plåster Jasmine

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2019
Hej.
Din första mens då du lägger på ditt första plåster är nog väldigt lik din "normala" mens. Kroppen har inte hunnit påverkas så mycket av plåstren ännu att du skulle märka någon skillnad. Då du använder plåster och har din pausvecka så behöver du inte skydda dig på något annat sätt, utan förutsatt att du följer föreskrifterna (3 veckor med plåster - en vecka utan) så är du skyddad även då du inte har plåstret.
Med tiden är det möjligt att din mens minskar i mängd och att färgen blir mörkare, men alltid märks det inte någon skillnad. Och denna första gång är mensen antagligen lika lång som den brukar vara för dig.
Oroa dig inte.
Kram
Tessi