på fel spår i livet
06.07.2014
JAG ORKAR INTE. Det går inte mer nu. Hon vann helt. Jag tänker aldrig mer äta. Växer större än jordklotet av att se på mat (gick förbi en såndä godishylla igår i butiken och jag rymdes knappt ut genom dörren för jag hade svällt upp och säkert gått upp 15 kilo. Sprang hem till vågen men den visade samma - alltså måste jag köpa en ny våg för min har helt klart slutat fungera. Typiskt.)
Men har ni förslag vad jag ska ta mig till? Har träffat en psykolog för en tid sen som jag försökte öppna mig för men det fungerade inte över huvud taget. Hon var lite, konstig kanske. Jag antar att ni kommer säga någonting om en ätstörningsklinik, men JAG HAR INGEN ÄTSTÖRNING. Allt är kanske inte som det ska vara men om man ser ut som jag så har man inga ätstörningar..
Jag orkar nog inte snart mera. Hjälp. Snälla. mandas

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Sjukskötaren Ira svarar
07.07.2014
Hej gumman!
Äsch vad jobbigt att du måste gå runt med de här tankarna. Gigantiskt stor megakram <3
Men först: du skriver att "HON vann helt" och det låter konstigt nog bra. Du har självinsikt och har insett att det finns en "sjuk" del av dig, en del som vill dig illa. Då vet du också att det inte lönar sig i längden att lyssna på henne. Det finns en frisk tjej inuti dig också, en som har hopp och som vill må bra. Och du har helt rätt, vår första tanke för oss skulle nog ha varit att be dig kontakta en ätstörningsklinik. Orsaken till det är ju att människorna där har kunskap om de tankar som du bär på, just angående mat och ätande, oavsett om du har diagnosen ätstörning eller inte. Det är alltid skönt att prata med någon som verkligen FÖRSTÅR vilka tankar man bär på och som har redskap (ord, knep osv) som kan hjälpa dig. Men bara för att det är så, så betyder inte det att det inte finns också andra terapeuter som kan hjälpa dig. Du har träffat en psykolog, men det är bara en bland mååånga, nu råkade det sig kanske så att du träffade någon som du inte klickade med eller som inte vet så mycket om din problematik. Då måste du fortsätta leta. Det finns någon där ute för dig också. Så är det ALLTID.
Och du, ätstörningar har ingenting att göra med hur man ser ut. Hur mycket man väger spelar ingen roll. Ätstörningstankarna är just tankar som sitter i huvudet.
Vi har ännu skickat din fråga åt experten Ira, så håll ut nu, okej? Vi tänker på dej <3
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica
Hej igen vännen! Här kommer svaret från Ira:
Hej!
Oj, måste genast börja med att rätta till ditt antagande, ätstörningar
är på inget sätt eller vis beroende på vad man väger eller hur man ser
ut. Ätstörningen sitter i tankarna som ett envist troll, som försöker
trycka ner en och göra självkänslan allt svagare och svagare. Den kan
till och med få en att tro att man inte är värdefull, vilken kanske är
en av de största lögnerna, för alla föds vi lika värdefulla och är
lika värdefulla livet igenom. Därför får och måste vi alla också äta.
Verkligen synd att det inte kändes bra att gå hos psykologen du
träffade. Jag skulle så varmt rekommendera att du tar chansen och
kontaktar någon annan professionell vårdare istället. Du kunde
åtminstone fråga efter en vårdare som har erfarenhet av
ätstörningsvård, och då kunde det vara bäst att kontakta en
ätstörningsklinik, så som Fredrikakliniken. Viktigast skulle vara att
du hittar någon som det känns bra att träffa, så du skulle få berätta
allt du har på hjärtat och ha någon där som lyssnar, stöder och
hjälper. Lycka till!
-Ira