På morgonen
15.09.2016
Några gånger när jag har vaknat på morgonen innan ja ska till skolan så har jag, när jag hoppar upp direkt från sängen o klär på mej snabbt, har jag efter någon minut känt som om jag ska svimma. Det känns som om jag inte kan stå upp o jag känner mej som berusad. Men det går över efter 15-20 minuter o sen e allt bra igen. Vad kan de bero på? Jonte

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.09.2016
Hej Jonte!
Det kan finnas två mycket enkla förklaringar till din yrsel på morgonen: du kan ha för lågt blodsocker eller lågt blodtryck. Av båda kan man bli vinglig, speciellt efter att ha rest sig snabbt. Blodsockret kan bero på att det var så länge sedan du åt och din kropp behöver massor av energi medan du ännu växer, så du kanske helt enkelt har slut på förråden på morgonen? Upphjälps ju lätt med lite frukost ;) Blodsockret brukar ju stiga rätt hastigt när man ätit, så du kan förhoppningsvis korta av det där 15-20 minuter med det.
Det andra alternativet, att du har lågt blodtryck, kan också förklara yrseln. Brukar du kunna bli yr om du reser dig hastigt under dagen också? Pröva tex att lägga dig i soffan en god stund och sedan resa dig hastigt upp och stå. Vinglar det i skallen då också, så kan det vara pga lågt blodtryck. Det är inget farligt och en del har lågt blodtryck helt naturligt. Om du vill kan du kolla det hos skolhälsovården på ett par minuter (de kollar blodtrycket med en sådan där manchett runt armen, du har kanske varit med om det förr?). Det är inte direkt något man kan göra åt lågt blodtryck, men bra att veta om just så att man akta sig lite för vinglighet vid fel tidpunkt.
Klart att det kan finnas någon annan udda förklaring till din yrsel, men kolla upp de här två sakerna först. Kan inte de förklara yrseln, så går du via skolhälsovården till en läkare.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott