panikattacker och orolig
30.10.2015
Hej, jag vet inte nu riktit om det hjälper att skriva hit, men jaa... Jag har under typ 5 år från och till haft olika rädslor som kommit och gått, emotofobi, och klaustrofobi, och jag har nu på senaste tiden har kommit fram till att allt nog hänger ihop, jag är inte rädd för att spy eller att fastna i en hiss... Jag är ju rädd för att inte ha kontroll över situationen, och under dessa år så har jag väl bara vant mig vid att det inte går en dag utan att jag mår illa elr är rädd att börja må illa, så det har nu bara varit en del av det liv jag levt och tillsist glömde jag bort hur det känns att vakna och verkligen inte vara ett dugg orolig. Utan jag steg upp varje morgon och tänkte automatiskt i dom jobbiga situationerna, t.ex på resor och annat som inte hör till min vanliga vardag, att ta det lugnt för en dag kommer det bli bra... Jag överlever det kmr bli bra... Och så har det rullat på i sämre och bättre perioder. Jag vet inte vad som hände men i våras började allt bara bli bättre, jag gjorde saker jag bara kunnat drömma om att jag skulle våga med tanke på min "spyfobi". Jag bara började må så himla bra... Hela sommaren mådde jag så jäkla bra, levde ut och det var så skönt att äntligen få luft och älska livet. Och jag hade ju nog i tankarna att det nån dag kommer bli lite jobbigt igen, men jag hade nu aldrig tänkt att jag skulle krascha såhär. Allt välmående försvann i September lika snabbt som det kommit, och just nu vet jag varken ut eller in... Allting känns värre än nånsin, det känns som ett bälte som knyter sig runt magen och jag får inte luft, jag typ hyperventilerar ibland flera gånger per dygn, det kan vara för så små saker som att ta bussen in till stan 10min... Jag går till träningarna och funderar hur jag ska överleva paniken... Jag sitter i skolan och mår så illa att jag inte vet om jag ska spy eller svimma...Och samtidigt är jag så himla orolig att jag inte ska klara av att växa upp, hur ska jag kunna fara utomlands och studera när jag inte klarar ens en veckas solsemester utan att sitta och stoorgråta för att jag bara vill hem till min egen säng och kunna andas och tänka normalt...Hur ska jag kunna flytta hemifrån när det ger mig ångest att tänka på hur jag kmr må när jag ska typ... bara köpa mat i en butik... Jag är så orolig att jag genom mina tankar i typ 5 år nu, har brutit ner mig själv så mycket att jag faaktist blivit sjuk av all oro. Jag är så himla himla rädd att dethär aldrig ska gå att fixa, för jag klarar inte av att må såhär mera.Förr tänkte jag alltid att det kommer bli bra, men jag vågar inte tänka så mera, för tänk om det inte blir bra?. Jag orkar inte längre såhär. Livet ska inte behöva vara såhär, och om jag ska leva såhär så dör jag hellre. Jag älskar livet och alla äventyr,Jag vill LEVA, men jag klarar inte att stappla fram överlevandes så jäkla många veckor till, faktist inte egentligen en dag till ens... Jag mår så himla dåligt påriktigt... Och jag är så himla rädd och orolig för massa situationer och framtiden, hur ska jag fixa det? Jag behöver hjälp NU... Vart är det lättast att vända sig? Och tror ni dethär ännu går att fixa?
Ingen vet hur dåligt jag mår... Alla min kompisar och min familj tror att allt är bra, och ja, allt borde vara bra... Jag har aldrig varit med om något brutalt, haft en superbra uppväxt, har världens bästa familj, världens bästa djur, och världens bästa vänner, jag trivs i skolan, och har roliga fritidsaktiviteter efter skolan och sitter aldig hemma sysslolös... Ändå mår jag så dåligt att jag skulle vara redo att ta livet av mig. Allt känns hopplöst.. Vad fan ska jag göra? Ledsen
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
02.11.2015
Hejsan!
Vad bra att du kan beskriva så väl som du gör hur du känner dig. Det är helt tydligt att du har ångest, förmodligen panikångest som du också tror själv. Under en panikångestattack så kan man faktiskt tro att man ska dö eller gå sönder inuti eller bli galen för det känns så jättehemskt och obehagligt. Men du kommer inte att dö av det. Våra kroppar är inte inställda på att ta livet av oss utan på att skydda oss i hotfulla situationer.
De saker som du i många år varit rädd för så tolkar du också som ett hot och därför sätter kroppen igång med att förbereda dig för flykt.
Det som skrämmer dig så mycket under ångestattacken är dina egna kroppsliga reaktioner och symptom för du märker att din kropp lever sitt eget liv och du har ingen kontroll över den. Efter den underbara sommar du haft så upplever du nu att du kraschlandat och ångesten är tillbaka värre än någonsin. Du står inför många val just nu och allting har en gemensam nämnare, nämligen framtiden.
Framtiden känns säkert otroligt skrämmande när du tänker på den utifrån den situation du är i nu. Du ska göra en massa beslut gällande fortsatta studier, att flytta hemifrån och börja klara sig själv osv.
Vad som ska hända i framtiden har ingen människa koll över. För din del kan jag tänka mig att det är just det som nu har gjort att du mår sämre än nånsin. Du har ingen kontroll över vad som ska hända i framtiden och att inte ha kontroll innbeär för dig ett stort hot som aktiverar flyktresponsen i din kropp. Osäkerheten att inte kunna veta vad som ska hända innebär en förlust av kontroll och detta triggar din ångest.
Sedan skriver du att du haft en bra uppväxt , inga hemskheter, fin familj, vänner och ett bra liv på alla sätt. Jag märker att du söker efter orsaker till varför du mår så här dåligt när du haft det så bra.
Det är helt förståeligt men fast man haft det tryggt och bra så kan man ändå må jättedåligt och du ska inte ha dåligt samvete för det.
Trots att du har en fin familj och fina vänner så har du inte berättat för någon om hur du mår. Det visar åtminstone på en enorm styrka hos dig, för det är inte många som kan gå omkring så läge med en sådan kraftig ångest utan att det märks. Men jag funderar ändå om det inte är just det, att du inte alls berättat för någon, som gör att det är så kämpigt just nu. Bara att få dela det du upplever med någon trygg person kan lätta enormt mycket.
Du frågar också vart du kan vända dig nu. Till någon eller några du litar på. Till någon eller några av alla dom som gjort att du känt att du haft ett fint och meningsfullt liv. Ju mer du pratar öppet om det desto mindre ångest får du. Sen tycker jag att du ska be om en tid till din skolkurator också. Och så hoppas jag att du skriver igen och berättar hur det går för dig.
Varma Hösthälsningar Camilla