Prickar
19.10.2015
Hej! Jag har nu under typ tre månader haft en pytteliten röd prick (som ser ut att vara under hudytan) här under armen lite mot bröstet. Vet inte hur länge den varit där men såg den i somras. Den stör mig ingenting eller så men tänkte bara vad det kan vara? Min sport-bh skaver kanske mot den en aning också. Har nu fått två nya lite mindre under armen men de är inte så tydliga. Kan det vara min deodorant som reagerar på detta sätt? Eller kan det vara något farligt? Jag springer mycket på fritiden så jag svettas mycket, kan det va något på det? Men somsagt, ifall jag inte såg dessa små prickar så skulle jag inte veta om dem. Den ena är lite födelsrmärk-aktig men lite rödare kanske....svårt förklarat detta men tacksam för alla typer av svar! Kanske orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2015
Hej.
Jag tror att det du beskriver är små "hemangiom". Det är med andra ord små ansamlingar av blodkärl som blir lite som födelsemärken. De är helt ofarliga, men kan blöda ganska mycket om man skadar dem.
Men givetvis kan det vara frågan om någon sorts utslag också. Svårt att veta bara på basen av ett mail.
Jag föreslår att du visar upp dem för en hälsovårdare/sjukskötare om du har möjlighet så får hen ta ställning till om det är någonting du borde visa upp för en läkare. Men det låter helt ofarligt.
Kram
Tessi