Raka sig...
20.04.2020
Hej! Idag rakade jag mina ben och råkade skära mig lite på vristen som man brukar göra ibland... men nu är jag orolig att jag ska få nån sjukdom för att jag delar rakhyvel med mamma och min syster... kan jag få nå fel av det? Att jag rakade mig och råkade skära mig? Kan jag få blodförgiftning eller nå annat? Så tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.04.2020
Hej.
Du behöver nog knappast oroa dig. Risken att du skall drabbas av någon allvarlig infektion är liten. MEN jag tycker att ni skall köpa egna hyvlar. Det är trots allt inte speciellt dyrt, och kanske nog ändå så pass intimt att man inte skall dela hyvel med någon annan. Hyvlarna slits ju också väldigt mycket snabbare om ni använder den alla tre - så då borde ni byta den ofta. Satsa på egna hyvlar - det vinner ni alla på.
Kram
Tessi