Rakning
10.04.2020
Hej är de ok att raka sig i armhålan? Finns de för o nackdelar med det? Min pappa tycker inte om det för de gjorde man inte när han va ung. Alla gör de typ nu Kalle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.04.2020
Hej,
Det är nog helt okej att raka sig i armhålorna. Det är din egen kropp och du väljer själv var du låter håret växa - det har inte din pappa rätt att bestämma. Det finns "trender" även i detta så det är helt förståeligt att det var annorlunda då din pappa var ung.
Fördelen med att raka sig i armhålan är att man kanske känner sig mer välvårdad, och vissa upplever att de svettas mindre och att svetten inte luktar lika mycket, nackdelen kan vara att huden kan irriteras av själva rakningen. Tänk på att alltid använda en ren och vass hyvel då du rakar dig så undviker du de flesta problemen.
Raka på du om det känns bra.
Kram
Tessi