Röda utslag efter rakning
16.01.2019
Hej!
Jag är 16 årig kille som provade att raka mig för första gången. Jag använde rakhyvel och rakskum. Rakade neråt och hade sedan på en kräm. Jag trodde jag gjorde rätt men tydligen inte... jag har haft röda prickar nu i några dagar och det kliar och är rätt irriterande. Läker det med Tiden? Hur långt kan det ta? Är jag tvungen att köpa något (vill hälst inte det) Tänkte vänta nu ett tag tills det läkt och sedan raka mig igen är det något speciellt jag ska tänka på eller tycker ni att jag ska skita helt i rakningen?? Rakat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Det låter onekligen som att du gjorde allting rätt, men ändå blev resultatet inte det önskade.
Det är ganska stor skillnad från person till person hur känslig hud man har. Vissa får alltid prickar och irritation efter rakning, och andra får det inte - och det finns tyvärr ingen direkt rättvisa i det. Det jag kan konstatera är att det är väldigt vanligt. Då man rakar sig blir det lätt små sår precis vid hårrötterna, och vartefter man svettas och såren blir lite smutsiga så uppstår det små infektioner. Det är ofarligt men irriterande.
En sak du skall tänka på är att använda en ren och vass hyvel då du rakar dig. Det finns också speciella rakgel som är avsedda för rakningen i underlivet. Hur stor skillnad det är jämfört med "vanligt" raklödder vet jag inte. Irritationen brukar lägga sig på några dagar, så vid det här laget tror jag att det värsta är över.
En annan sak nu kan tänka på är att man inte måste raka sig helt slät, man kan också klippa könshåret kortare eller skaffa en liten trimmare som man klipper bort håret med - men som lämnar precis så mycket att det (oftast) inte uppstår irritation. Sådana säljs i större varuhus eller elektronikaffärer. Du väljer helt själv om du vill raka dig eller inte - det har ingen annan rätt att fatta beslut om.
Kram
Tessi