Ryggbesvär
19.07.2016
Hejsan.
Nu är det såhär att jag har fått svårare ryggproblem efter att jag var i militären. Jag klagade mycket där att det gjorde ont men iallafall måste jag krypa och bära på andra. Har nu varit i röntgen och det visar sig att jag har kotor i ryggen som är ihoppressade :( ända jag fick i milin var en spruta i ryggen. Jag har inga papper på att jag haft ont i ryggen i milin men jag har pappret på sprutan jag fick. Hur går jag nu till väga för att få detta på papper och möjligtvis få ersättning från militären om jag måste leva med detta?
Jag har fortfarande inget arbete men hur gör jag nu? Har ganska svåra ryggbesvär och vill inte börja arbeta nu fören jag har varit till någon massageliknande gubbe eftersom byggnadsarbete är tungt. Skall jag både söka arbetslöshetspeng och sjuk.... Vad det nu heter? Hjälp mig. Kan inte vara sjuk i ryggen och arbeta och göra det värre, men jag behöver också lön.
Tack på förhand

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.07.2016
Hej, det låter inte bra att du har såna problem med din rygg. Har du varit hos ditt eget Hvc? Jag ska höra med en av våra experter på brigaden om och hur du kan få hjälp därifrån. Återkommer med svar så fort jag får det. Ska också höra med vår hälsovårdare vad hon tror.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Vår expert på brigaden har semester just nu. Det är svårt att få tag i folk såhär mitt i juli. OM han skickar svar när han är tillbaka på jobb sätter jag in det här under. Han är tillbaka i början av augusti.
Som det verkar nu är det bäst att du tar kontakt till ditt eget Hvc och därifrån borde du få information både om vad du ska göra nu och hur/om du kan få någon kompensation från militären.
När det ser mörkt ut och man inte vet vart man ska vända sig kan man alltid ta kontakt till Föregångarna, de betjänar också ungdomar från din kommun. HÄR, hittar du kontaktuppgifter till dem. De kan hälpa dig vidare ifall du behöver tänka om och kanske satsa på en annan bransch, eller så bara för att hjälpa dig hitta ett jobb. Kan vara att de också ha stängt i juli, det står inget om det på deras hemsida, men åtm från början av augusti borde nog folk vara på plats.
Hör av dig igen och berätta hur det går!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna