saliv
13.10.2015
Hej! Jag måste svälja saliv HELA TIDEN. Vet inte om det är någon dålig vana eller något annat, men jag måste helt enkelt svälja 24/7. Och då jag sväljer en massa saliv hela dagarna får jag ont i magen, men det kanske inte är så konstigt?
Vad beror detta på och vad ska jag göra åt det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.10.2015
Hej.
Det finns en massa saker jag skulle vilja fråga dig, som inte kommer fram i ditt mail. Tex. om detta är ett nytt problem eller om det alltid har varit så? Om saliven är vattnig och smaklös eller bubblig och seg? Om du annars är frisk? om du äter mediciner o.s.v. o.s.v.
Att producera överdrivet mycket saliv kan också kallas för ptyalism eller sialorrhea. Det kan bero på flera olika orsaker. De vanligaste orsakerna är kanske att man har någon infektion i munnen eller någon form av reflux-sjukdom (t.ex. inflammation i matstrupen) men också olika mediciner kan orsaka ökad salivutsöndring.
Om situationen har hållit på länge eller inte går över så tycker jag att du skall tala med en läkare om saken, och om hen inte har några svar så kan du boka tid till en tandläkare för kontroll, för att säkerställa att allting ser ut som det ska  munnen.
Hoppas att det löser sig!
Kram,
Tessi