Saltbalans förkyld
20.12.2015
Hej!
Om man har varit förkyld i någr dagar e fortfarande men e på bättringsvägen är det dåligt att äts tablettfer som har en vätskedrivandeeffekt (super saltbalans eter dem) gör dom så det blir svårare tar längre innan jag blir frisk?
Har ni annars tips på grejer som gör att man blir frisk snabbt?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.12.2015
Hej, nu förstår jag inte varför du vill ta vätskedrivande tabletter???? Super saltbalans som du skriver om är inte menat för yngre personer, det kan vara mycket skadligt att ta sånt när man är i växande ålder. Att använda vätskedrivande preparat (diuretika) utan kaliumtillskott kan vara förödande för bl a hjärtmuskeln. I och med att urinens mängd ökar, kissar man ut mer kalium, och ersätts inte det blir det stora problem. Om man samlar onormalt mycket vätska ska man genast kolla upp det för det finns flera sjukdomar som kan ge vätskeansamlingar som symtom.
Många äldre människor söker sig akut till hvc då det fått hjärtbesvär pga vätskedrivande läkemedel som läkare ordinerat.
Inget att "leka" med alltså.
Det påverkar inte din förkylning på något sätt, du blir varken sjukare eller friskare.
Om man har en ordentlig flunssa som ju är ett virus så finns det inget sätt att bli frisk snabbare, det måste bara få ha sin tid. Vissa menar att det kan lindra om man tar hett fotbad och smörjer in fotsulorna med vick salva, men andra menar att man ska vila och sova och vid behov ta värmedicin. Det har gått mycket sega flunssor nu hela hösten, många har haft angina och lunginflammation. Om man har hög feber i många dagar är det bra att kolla upp ifall man borde få antibiotika.
Du fick kanske inte direkt svar på din fråga, men jag måste faktiskt varna dig att du inte ska fortsätta med vätskedrivande medel, det är inte bra för någon som inte av någon orsak faktiskt samlar en massa vätska och behöver vätskedrivande medel.
Var rädd om dig <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna