Sjuk
28.01.2016
Hej! Jag tror att jag har blivit förkyld, har ont i öronen, är så sjukt trött, ögonen kliar, är hes och jag känner mig helt sjuk. Problemet är att jag måste åka till skolan för att vi har prov och sånt. Hur ska man göra för att orka vara i skolan ändå? Eller får jag inte ens gå dit om jag kan smitta andra? :(

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.01.2016
Hejsan, äschdå du verkar ha råkat ut för flunssan som går nu, eller åtminstone någon av dem, det går flera olika. Om man är sjuk ska man vara hemma. Både för att man smittar andra men också för att man behöver vila när man är sjuk och man kan bli ännu värre om man inte tar det lugnt. En vanlig ofarlig förkylning kan bli till något allvarligare om man inte sköter sig.
Är du för trött för att orka vara i skolan ska du vara hemma, basta! Det finns inga prov som är så viktiga att man måste gå till skolan med huvudet under armen. Möjligtvis studentskrivningar, men det borde ju inte vara frågan om något sådant just nu. Det finns alltid omtagningsmöjlighet.
Nu kommer veckoslutet mot så kanske du hinner bli frisk till måndagen. Krya på dig och vila ordentligt.
Hälsar mamman och ungdomsinformatören Sanna