Sjuk av kyssar?
19.03.2016
Hej,ja har varit tillsammans med min flickvän i 4-5 månader, men efter varje kväll vi har kysst varann lite mer, vaknar hon alltid med halsont och en liten förkylning, medan jag mår hur bra som helst. Vad kan detta bero på, och finns det nåt man kan göra? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2016
Hej.
Jag är inte säker på att det har att göra med kyssandet, eftersom jag inte förstår vad det skulle vara som pågår efter så pass lång tid och bara i samband med att ni har kyssts? Förutsatt att hon inte t.ex. har någon födoämnesallergi och du har råkat äta av exakt det födoämnet strax innan? Men det låter inte heller sannolikt eftersom de flesta födoämnesallergier inte brukar visa sig genom halsont och/eller förkylning.
Kan det vara så att det finns någonting annat som ni alltid gör de kvällarna ni träffas och hånglar? t.ex. röker, eller vistas i ett speciellt hus? Är utomhus sent på kvällen? Även om födoämnesallergier inte brukar visa sig som halsont så kan t.ex. mögelallergi eller dålig inomhusluft göra det. Så ifall att din flickvän skulle råka vara känslig för dålig inomhusluft så kanske det är det hon reagerer på, och det skulle också kunna förkara varför du inte får några symtom alls.
Det är svårt att säga med säkerhet vad det beror på. Ni får helt enkelt försöka fundera igenom saken lite och fundera vilka gemensamma nämnare det finns de kvällar ni träffas och hon vaknar upp med halsont. Men jag tror som sagt inte att det har att göra med hånglet, så hångla på ni bara.
Kram
Tessi