Sjuk jämt! Vad kan det vara?
07.03.2016
Hej! Har ett problem, jag är sjuk jämt och ständigt! Min blindtarm blev bortopererad för snart fyra år sedan och i samma veva började jag helt plötsligt bli sjuk ofta. Har som barn varit mycket sällan sjuk och det kändes konstigt att helt plötsligt bli sjuk hela tiden! Och detta har pågått sedan dess, drar på mej förkylning efter förkylning. Eller vad det nu kan vara!?
Kan inte förstå när vissa säger att de inte varit sjuka på ett år, själv får jag vara nöjd om jag är frisk en hel månad i sträck. Det händer nämligen inte ofta! Har redan tappat räkningen för hur mångte gången jag är sjuk nu detta är, skulle gissa på femte gången på dessa två 2-3 mån. Blir sällan "allvarligt" sjuk, oftast bara snuvig, halsont, stoppad i näsan och allmänt trött och hängig men nästan aldrig feber. Håller oftast i sig i många dagar, så känns som att jag inte hinner bli frisk förrän jag blir sjuk igen. Så känner mej hängig och orkeslös mest hela tiden.
Tänkte tidigare om det kunde ha något med inomhusluften att göra i min förra skola, men har nu bytt skola och allt är fortfarande precis som förr! Så nu vet jag inte vad jag ska börja tro?
Vad kan det vara och vad ska jag ta mej till? Känner mej så tråkig när jag jämt är så slut och hängig!
Har haft kontakt med skolhälsovårdaren om problemet, senast idag. Men hon verkar inte riktigt förstå och menar bara att dethär varit en värre vinter än normalt med förkylningar och att vissa är mer drabbade än andra. Men om det bara skulle ha varit denna vinter skulle jag kunna förstå, men detta har ju nu pågått i redan 4 år!!! Börjar bli riktigt trött på alltihopan och känner mej bara som en gnällspik!
Har ni någon aning om vad det skulle kunna vara? Sjukling :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2016
Hej.
Tyvärr har jag väldigt svårt att svara på vad som kan vara fel bara på basen av det du skriver. Jag tycker att det skulle vara bra om det togs lite lab.prover för att kolla att allt är som det ska. Eftersom din skolhälsovårdare inte verkade förstå, så kanske du kan boka en tid direkt till en läkare på hvc.
Läkaren kan lägga remisser till labprover som förhoppningsvis skulle visa ifall någonting var på tok. Och efter det är det bara att försöka börja från noll och ta sig uppåt.
Det du själv kan göra är att se till att du tar vitaminer alla dagar, både multivitamin och extra D-vitamin. Se till att du får tillräckligt mycket vila, och tillräckligt mycket motion. Jag vet att du ju inte kan gå och springa eller skida eller sånt nu då du är i oskick, men försök att ändå röra på dig lite, en liten promenad brukar både pigga upp och göra att man på sikt känner sig starkare. Så gäller det förstås att leva så regelbundet som möjligt och att äta mat som ger dig näring. Jag förstår att allt detta låter fruuuktansvärt tråkigt i dina öron, men jämfört med att vara sjuk hela tiden så kanske det skulle vara värt ett försök?
Det finns många som vittnar om att de har blivit friskare och sluppit sina vinterförkylningar efter att de slutat äta gluten, men det vet du ju bäst själv hur långt du vill gå för att slippa dina förkylningar. Men allt detta kan du också diskutera med en läkare, som kanske även har idéer som jag inte kommer på nu.
Och så kan man nog inte bortse från att humöret spelar en jättestor roll för hur man mår även fysiskt. Jag vet ju att det är hopplöst att försöka vara glad och uppåt då man alltid känner sig låg, men försök att vara snäll med dig själv. Gör saker som du tycker om och var stolt och nöjd de dagar som du mår bättre - om du tänker snälla och positiva tankar om dig själv så kommer du att utsöndra mer endorfiner och då kommer du att känna dig bättre.
Hoppas att allting skall vända snart och att du får bli friskare.
Kram
Tessi