Sjukdom?
06.05.2019
Hej! Det hände en dum grej på fyllan; var på toa ensam på baren för att byta min menskopp men den faller ner i toastolen! Tar upp den men tappar den på golvet. Jag är vääldigt full och tänker inte klart, så jag sköljer koppen i vattnet som jag spolar i toan..... Sedan lägger jag in den igen och har den där tre timmar tills jag kommer hem. Otroligt dumt, men gjort är gjort. Hur kan detta skada mig, kan jag få någon sjukdom, infektion eller så? Är det något jag borde göra? X

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2019
Hej.
Precis som du skriver - gjort är gjort och det är ju inte mycket du kan göra åt det nu. Antagligen kommer ingenting alls att hända.
Toan är för visso inte det renaste stället att skölja sin kopp, och golvet är knappast heller speciellt rent. Men vattnet i själva toan då man spolar är iaf rent, så förhoppningsvis spolades eventuellt smuts och överflödet av otäcka bakterier från toan/golvet bort då.
Som sagt. Antagligen kommer du inte att få några som helst men av detta. Du får helt enkelt följa med. Men slidan är ganska bra på att hålla sig själv ren. Följ med om dina flytningar skulle förändras, då kanske det är någon bakterie som inte hör hemma där. Men om du inte märker av nåt så tror jag inte att du behöver fundera mer på den saken. Men skölj koppen i lavoaren nästa gång.
Kram
Tessi