sjukling svara fort!
05.01.2016
Hej jag håller på att gå isär nu just. Jag är inne på min åttonde förkylning sedan November och nu äter jag antibiotika och försöker om de skulle ge med sig.
Jag är en sån person att jag måst ha koll på träning och kosten, men har ju fått direktiv att vila från läkaren och faktiskt följer jag råden, tar endast en långpromenad i maklig takt/dag. Men nu när jag inte kan träna så har jag tappat kontrollen kring mat, seriöst jag äter och äter och äter CHOKLAD GODIS allt allt allt och jag mår så dåligt av det och tänker att jag måste sluta. Men inget kan hejda mig. Att gå från att träna i princip varje dag till 0 träning promenader räknas inte, de e tufft nu så j*kligt tufft. Vad ska jag göra jag går isär!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2016
Hej.
Åh, jag känner med dig. Det är superjobbigt och irriterande att vara förkyld hela tiden. Men vi skall hoppas på att det ger med sig nu då du har fått antibiotika. Eftersom förkylningar ofta(st) beror på virus så brukar inte antibiotika bita på dem, men det kan ju också hända att det är en bakterie du har och då fungerar förhoppningsvis antibiotikan.
Jag kan förstå att det känns jobbigt för dig då du tvingas sitta stilla och lämna bort träningen nu medan du är sjuk, men det är faktiskt viktigt för att du skall bli bättre. Återhämtningen skulle ta längre tid om du pressade din kropp och tvingade den att träna just nu. Det är helt ok att vila och återhämta sig. Det är ingenting du behöver be om förlåtelse för utan det borde vara en självklarhet. Just nu är din kropp inte i skick riktigt till 100%, och då kan du inte kräva att den skall prestera bara för att din hjärna vill det. Ni måste ju fungera tillsammans - så nu måste hjärnan låta kroppen vila tills den mår bättre.
Det är inte heller så farligt fast man en gång har en period då man äter mer godis. Då du blir bra igen så får du ju sakta börja träna mer och då kommer du tillbaka till dina normala vanor. Du vet ju att dina normala vanor är sunda - så då gör det inte så mycket om man nån gång avviker från dem.
Lyssna på din kropp. Gå promenader, men ta inte ut dig. Det kan ju vara en anledning till att förkylningarna har blivit så långvariga om du inte har tagit dem på allvar och vilat då du borde ha gjort det.
Det är trots allt bara frågan om några veckor - då du mår bättre så kan du återgå till dina normala vanor.
Kram
Tessi