Sjukt i ändtarmen
13.01.2019
Hej! Jag har en sak jag undrar över... jag har de senaste veckorna flera gånger haft en känsla av att jag skulle behöva gå på WC och "kakka", men sen då jag väl är på WC:n så kommer det inte ut något, det är typ som att ha hårdmage men det konstiga är att sen senare då jag far på WC och det kommer ut så är det inte skarp utan helt "normalt". Nu en dag då jag hade ägglossning så fick jag också jättemycket "mensvärk" och fick sjukt i ändtarmen, kändes typ som då man har hårdmage/förstoppning, och varje gång jag var på WC så fick jag inte ut något. (Men somsagt jag har inte hårdmage). Varje gång jag får mensvärk så får jag så att det krampar i ändtarmen men det här var inte sån verk, det kändes annorlunda den här gången. Sen varierar det förstås också så ibland känns det inte alls sådär och det "går bra" då jag är på WC:n. (Jag måste sen också ganska ofta fara och kissa, men så har jag nog alltid haft det fast det har typ blivit "värre" nu på sistone.) Så har ni nå tips på hur jag kan göra så att det här ska bli bättre? Eller tycker ni jag typ borde fara och kolla upp det?? ....

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2019
Hej.
Det är ganska vanligt att man reagerar också med magen då man har mens, antingen så att man får diarré, eller så att man måste springa oftare på wc. Det är inget att oroa sig över utan beror helt enkelt på att muskelkramperna i magen påverkar även tarmen. Men precis som du skriver så kan det ibland orsaka smärta i både korsryggen och vid ändtarmen, och precis som med det mesta andra då det gäller mensen så kan det variera rätt mycket från gång till gång. Fysisk aktivitet eller varma bad kan hjälpa, men om man upplever att man inte får tillräckligt med hjälp av det så kan man testa med värkmediciner, t.ex. Burana eller Panadol.
Om man upplever att man inte får hjälp av värkmedicinerna så kan man ta upp saken med en läkare som vid behov kan skriva ut receptbelagda värkmediciner. Dessa är inte nödvändigtvis "starkare" än Burana eller Panadol men kan fungera bättre på just den typen av smärta.
Jag tror att anledningen till att du känner att du behöver gå och bajsa är att dina kramper i livmodern känns även i tarmen. Det är inte farligt och det betyder inte att någonting är fel. Men du kan ta upp saken nästa gång du besöker en gynekolog, för att de skall kunna ha det i åtanke då de undersöker dig.
Kram
Tessi